Antena Meniu Search
x

Video Şi-au cumpărat apartamente cu 140.000 de euro şi după un an le vând disperaţi cu 90.000 de euro. De ce fug oamenii din Greenfield

Prizonieri în colivie de aur. Aşa trăiesc, de luni grele, 6.000 de oameni care şi-au cumpărat locuinţe în cel mai mare complex imobiliar din Nordul Bucureştiului. Ca să iasă din cartier spre Capitală trebuie să stea zeci de minute la cozi şi să ocolească. Singura variantă directă este un drum forestier care a fost blocat. Locatarii sunt victimele unui conflict între dezvoltator, Romsilva şi două primării. Episod din seria Coşmar Residence.

Andreea Milea
de Andreea Milea

la 20.03.2023, 20:33

Vezi și

"E la fel de îngrozitor în fiecare dimineaţă", spune o şoferiţă. "Ai pus în cap o întreagă comunitate", crede un bărbat. "Oamenii au început să vândă apartamentele", adaugă un altul. "Romsilva a declarat că pe o parcelă NU se poate circula şi au închis drumul", declară un bărbat. "Sunt nişte pseudoprobleme", este de părere un şofer. "Nu cred că e problemă de poluare", susţine altcineva. Concluzia unui rezident: "E coşmar!"

Greenfield, cartier de coşmar în nordul Capitalei

Cartierul Greenfield din nordul Capitalei este dovada că unde nu-i drum, vai de locuitori. "Cât e batjocura asta? Ce înseamnă Sectorul 1? Ce înseamnă Bucureşti?", se întreabă un şofer.

Cu noaptea-n cap. Aşa pleacă de acasă cei care locuiesc în complexul de lângă Pădurea Băneasa, în speranţa că nu vor mai pierde ore în şir în trafic. De prea puţine ori au noroc. O alee cu o bandă pe sens este acum unica lor variantă de ieşire din cartier. Doar că ies în Ilfov. 

Pe acelaşi subiect

"Este ora 7 dimineaţa şi miile de locuitori din cel mai mare cartier de lux din nordul Capitalei au pornit pe drumul nervilor. Coloana de maşini se întinde acum pe câţiva kilometri", arată Andreea Milea, reporter Observator. 

"Acum am 45 de minute de când am plecat de acasă", spune o şoferiţă. "Cu totul, cam o oră şi jumătate stau eu în maşină", precizează un bărbat. "Noi ne-am retras copiii pentru două luni de la grădiniţă", povesteşte un altul.

Poliţia Locală, scumpă la vedere

Zile bune sunt doar când poliţiştii locali dirijează traficul. "Am solicitat inclusiv după-amiază să fie poliţie şi primăria a spus că nu are personal", susţine Florin Buzatu, reprezentant proprietari. Întrebată decă sunt mereu poliţişti, o şoferiţă răspunde: "Nu, nu. De fiecare dată când a fost televiziunea".

  • Locuitor Greenfield: Bună dimineaţa! Am făcut o solicitare scrisă către conducerea dumneavoastră să ne ajutaţi cu dirijarea circulaţiei. Au confirmat că vom avea susţinerea dumneavoastră. Dacă susţinerea dumneavoastră înseamnă să staţi în maşină o oră... 
  • Echipaj Poliţia Locală: Noi tocmai plecăm. Am fluidizat... 

Coloana de maşini a rămas. "Tocmai aţi demonstrat ştiinţific că se merge mai repede pe jos, nu? Cred că v-am depăşit de câteva ori deja", spune un şofer.

Drumul închis care a rupt legătura cu oraşul

Toate necazurile, de la un petic de drum prin pădure care, odată închis, a rupt legătura cu oraşul. "Pe lângă bariera care a fost pusă aici în luna ianuarie de Ocolul Silvic, în lateral, drumul a fost blocat încă o dată cu un buştean. A fost făcută inclusiv o gaură aici ca oamenii să nu mai poată să treacă nici măcar pe jos", arată Andreea Milea, reporter Observator.

Mulţi au renunţat la maşină şi au făcut un compromis: ies din cartier, pe jos, prin pădure, până la Zoo Băneasa. "Ne adaptăm şi luăm un fâş pe noi şi mergem şi pe ploaie dacă e", povesteşte un bărbat. "40 de minute în fiecare zi dus, 40 de minute în fiecare zi, întors", adaugă o femeie. 

Drumul prin pădure există de 50 de ani. Cât cartierul era în construcţie, dezvoltatorul l-a folosit legal. Obişnuiţi cu scurtătura, cei mutaţi în complex au continuat să o folosească şi după ce şantierul s-a închis. Un ONG de mediu l-a dat în judecată pe dezvoltator după ce acesta a pietruit 300 de metri de drum. Pe lângă asta, au reclamat şi poluarea pădurii. Instanţa le-a dat dreptate. 

"Este fond forestier. Accesul în fond forestier este interzis", declară Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti. Legea e clară, dar asta nu înseamnă că e şi dreaptă. "Şi drumul către Braşov trece prin pădure, pe Valea Prahovei. Nu cred că e problemă de poluare", adaugă Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti.

Drumul este împărţit în două: o bucată este, în acte, drum forestier. Aleea pietruită este pădure. "Prima bucată de drum forestier trebuie promovată Hotărâre de Guvern, iar pentru ultima bucată, care este pădure, trebuie făcută obligatoriu scoatere definitivă din fond forestier", explică Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti.

Disputa dintre Primărie şi Ocolul Silvic

Pentru asta, Primăria Generală ar fi trebuit să dea la schimb Ocolului Silvic un alt teren. "Am donat pădure în Sectorul 1, 6.000 mp, dublu faţă de 3.000 mp cât reprezintă suprafaţa întreagă a drumului în cauză", susţine Constantin Sebeşanu, dezvoltator.  

Primăria trebuia doar să mai ceară schimbul şi să plătească o taxă. În urmă cu aproape trei ani, Primăria Generală i-a cerut Primăriei Sectorului 1 să o achite. Bani au fost mereu, dar... "Nu s-a vrut! Pur şi simplu. Puteau să o facă din 2020. Nu s-a vrut!", crede Daniela Popa, consilier local Sector 1. 

"Stă în pixul primarului general să rezolve această problemă", adaugă Constantin Sebeşanu, dezvoltator. "Noi suntem de acord, Regia Naţională a Pădurilor, dar trebuie cineva să şi ceară. Trage un loz dacă vrei să şi câştigi", spune Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti.

Soluţia lui Nicuşor Dan."E împotriva legii"

Nicuşor Dan pare că trage lozul necâştigător. La ultima şedinţă de Consiliu, din 2 martie 2023, a cerut o altă variantă.

  • Consilier PMB: Domnule Dan, ce vă deranjează? 
  • Nicuşor Dan, primarul Capitalei: Că se permanentizează un drum prin pădure, pe scurt. Colegii noştri au propus o soluţie care mie mi se pare perfect legală. Ocupare temporară, pe exact conturul acelui drum.

"Este împotriva legii. Acele scoateri temporare se fac doar pentru obiective de utilitate publică", spune însă Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti.

Mai mult decât atât, în 2018, Dan Tudorache, fostul edil al Sectorului 1, a bătut palma cu Ocolul Silvic şi şi-a asumat că va plăti o taxă de utilizare a drumului. 28.000 de lei pe an, ca drumul să rămână deschis. Numai că Ocolul Silvic nu a văzut niciun leu.  "Aş prefera să nu comentez", spune Mugurel Ghinescu, şeful Ocolului Silvic Bucureşti.

Primarul Clotilde Armand aşteaptă soluţia de la dezvoltator: "Acest drum trebuie să rămână deschis temporar până la finalizarea de către dezvoltator a amenajării unor căi de acces, însă drumul trebuie să rămână forestier și să nu devină stradă".

Oamenii îşi vând apartamentele

Dezvoltatorul a dat în judecată primăria. De când drumul s-a închis, mulţi oameni din cartier vor să plece. O grămadă de apartamente au fost scoase la vânzare. Anul trecut cumpărai două camere aici cu 140.000 de euro. Acum ai şanse să le găseşti şi la 90.000 de euro. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

35 de lei kilogramul de carne de miel înainte de Paşte. Consideraţi preţul acceptabil?

Observator » Exclusiv Observator » Şi-au cumpărat apartamente cu 140.000 de euro şi după un an le vând disperaţi cu 90.000 de euro. De ce fug oamenii din Greenfield