(P) Ar trebui să înlocuiești anvelopele vechi chiar dacă nu sunt uzate?
Este o întrebare deseori întâlnită și o situație pe care sigur ați văzut-o sau trăit-o. Sunt multe persoane care evaluează starea unei anvelope doar după gradul de uzură. Astfel se ajunge în situația în care un pneu este utilizat chiar și după zece ani de la data fabricației. Ei bine, acela nu mai este un pneu în care să puteți avea încredere deplină, mai ales dacă a fost folosit în trecut. Iată de ce.
De Redactia Observator la 10.01.2024, 10:04Odată cu trecerea timpului, aerul, soarele și eforturile la care este supusă anvelopa în timpul rulării vor diminua caracteristicile tehnice ale acesteia. În plus, va apărea o uzură pe calea de rulare. Desigur, dacă mergeți atenți și le protejați corespunzător, acestea vor avea o viață destul de lungă și vor ajunge ca, după cinci ani de utilizare, să arate încă foarte bine și să pară de încredere. Dar trebuie să știți că odată cu trecerea timpului apar și alte modificări în structura chimică a materialului din care este construită anvelopa. Astfel, coeficienții de elasticitate și de aderență se vor micșora iar pneul respectiv nu va mai avea aceleași capacități de frânare și de descărcare a apei și zăpezii dintre striuri. Prin urmare, dacă veți constata că mașina dumneavoastră este echipată cu anvelope de zece ani, cu siguranță primul drum trebuie să-l faceți la o vulcanizare și să achiziționați un set nou.
O altă situație des întâlnită este dată de uzura diferită între anvelope ce compun același set. Această situație se întâmplă mai ales dacă, în urma unei pene, ați achiziționat o singură anvelopă sau ați montat roata de rezervă care nu prezenta uzură. Prin urmare, veți avea o roată care va avea altă aderență decât celelalte trei, ceea ce poate conduce la situații periculoase. Imaginați-vă că frânați brusc pe un drum acoperit cu zăpadă. Una dintre roți va avea o altă aderență decât celelalte trei și asta va fi suficient pentru a destabiliza mașina de pe traiectorie. Este posibil ca nici măcar sistemul de control al stabilității să nu mai poată interveni eficient pentru a reechilibra situația. Tocmai din acest motiv, nu este suficient să vedeți că o anvelopă are suficient profil pe ea. Verificați atât data fabricației și a primului montaj cât și adâncimea tuturor pneurilor de pe mașină. În condiții normale, ambele anvelope de pe o punte trebuie să aibă aceeași adâncime, iar cele cu o uzură mai redusă să fie montate pe puntea față care este responsabilă atât cu direcția cât și cu majoritatea forței de frânare.
Cea de-a treia situație în care va trebui să schimbați o anvelopă deși are suficient profil este aceea în care aceasta prezintă deteriorări precum gâlme, ciupituri sau împunsături. Aceste anvelope sunt mai greu, sau chiar imposibil de echilibrat. În consecință vor duce la deteriorări ale sistemului de suspensii și direcție a mașinii. Pentru verificare calității anvelopelor puteți apela la tehnicienii de la o vulcanizare care o vor verifica pe un aparat dedicat. Totodată este bine să vă uitați cu atenție dacă nu există microfisuri pe taloanele pneului. Acestea sunt semne de depozitare necorespunzătoare sau de îmbătrânire a materialului din care este confecționată anvelopa.