Lista documentelor cu care poți vota la alegerile locale. Sunt admise inclusiv actele de identitate expirate după 1 martie
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la vot pe 27 septembrie 2020. Potrivit legii, la acest scrutin au dreptul să voteze inclusiv alegătorii cu actul de identitate expirat în perioada 1 martie -27 septembrie.
De Ana Maria Ghiarasim la 21.09.2020, 14:31- Alegătorii cu actul de identitate expirat în perioada 1 martie -27 septembrie pot vota la alegerile locale 2020.
- La alegerile locale nu există liste suplimentare, iar alegătorii trebuie să își exprime opțiunea de vot în localitatea de reședință unde sunt arondați.
Astfel, cetățenii își pot exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în România în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare).
Alegătorul votează numai la secția de votare unde este înscris în lista electorală permanentă ori la secția de votare unde este arondată adresa la care își are domiciliul sau reședința, după caz.
Alegătorul care, până cel mai târziu în data de 4 septembrie 2020 și-a stabilit reședința la o altă adresă decât cea de domiciliu, votează numai la secția de votare unde este arondată strada la care își are reședința menționată pe actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu adresa de reședință.
Alegătorul care nu și-a preschimbat actul de identitate după modificarea limitei unității administrativ-teritoriale unde își are domiciliul sau reședința, votează la secția de votare la care este arondată strada ce figurează la mențiunea privind domiciliul sau reședința înscrisă pe actul de identitate.
Alegeri locale. Vot chiar și cu buletinul expirat
Cu toate acestea, conform Hotararii BEC nr 81 din 7 septembrie, art 3, ”alegătorul care deţine un act de identitate al cărui termen de valabilitate ar fi expirat în perioada 1 martie -27 septembrie 2020, îşi poate exercita dreptul de vot în baza acestuia”.
Acest lucru este posibil după ce autoritățile au decis ca „valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări” (Legea 55/2020)
Cetățenii Uniunii Europene își pot exercita dreptul de vot pe baza oricărui document valabil care le atestă identitatea.
Alegeri locale. Câți români pot vota
Autoritatea Electorală Permanentă a anunțat că la data de 25 august 2020 numărul total de cetățeni români cu drept de vot era de 19.004.986, „cu 21.401 mai mulți față de ultima informare publică realizată pe această temă”.
Dintre aceștia trebuie menționat că doar 18.270.004 au domiciliul sau reședința în țară și pot participa la alegerile locale, iar 734.982 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.
La alegerile locale nu există liste suplimentare, iar alegătorii trebuie să își exprime opțiunea de vot în localitatea de reședință unde sunt arondați.
Astfel, celor peste 700.000 de români care au domiciliul în străinătate, și care nu vor putea vota la alegerile locale, li se vor mai adăuga și alți români care nu se află în localitatea de reședință, fie că sunt într-o deplasare în afara țării sau în alte localități din România.
Alegeri locale. Unde votez?
Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare ale cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora pe secții de votare.
Pe Registrulelectoral.ro poți afla secția de votare la care ești arondat. Pentru a vedea acest lucru trebuie să introduceți următoarele date:
CNP - codul numeric personal
Numele de familie
Codul de verificare pe care îl vedeți pe site
Registrul este administrat de Autoritatea Electorală Permanentă și conține toţi cetăţenii români care au împlinit 18 ani și au drept de vot. Primarii au responsabilitatea de a opera în acest sistem informatic pentru înregistrarea și actualizarea datelor de identificare ale alegătorilor și a informațiilor privind arondarea acestora pe secții de votare.
Astfel pot fi soluționate operativ situațiile în care alegătorii sunt omiși din listele electorale, sunt arondați eronat la secțiile de votare sau neradiați ca urmare a interzicerii drepturilor electorale.
Primarii tipăresc direct din Registrul electoral listele electorale permanente și copiile de pe acestea cuprinzând alegătorii.
Registrul electoral este actualizat permanent prin adăugarea alegătorilor care au împlinit 18 ani, au dobândit cetățenia română și cărora le-a încetat suspendarea exercitării drepturilor electorale și prin radierea alegătorilor care au decedat, și-au pierdut cetățenia română, cărora le-a fost interzisă exercitarea drepturilor electorale sau au fost puși sub interdicție de către o instanță judecătorească.