Cum Functioneaza Motorul Masinii
Motorul de masinilor moderne nu este altceva decat o inginerie umana, combinand o varietate de discipline stiintifice si o ințelegere corecta a elementelor artistice de design pentru a va oferi o masina puternica, eleganta si eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil.
De Redactia Observator la 27.05.2019, 14:07Motorul de masinilor moderne nu este altceva decat o inginerie umana, combinand o varietate de discipline stiintifice si o ințelegere corecta a elementelor artistice de design pentru a va oferi o masina puternica, eleganta si eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil. Mai jos avem un set de informatii utile de la AutoAtu.
Motorul cu combustie interna
Motorul cu combustie interna converteste energia chimica furnizata de combustibil, mai intai in energie termica si apoi in energia mecanica care conduce transmisia si rotile masinii. Din punct de vedere tehnic, procesul in sine se numeste ardere interna.
Componentele unui motor auto
Motorul de masina functioneaza prin transformarea combustibilului in miscare. Energie - de la benzina pana la energia mecanica finala - trece printr-o varietate de componente esentiale pentru orice sistem de motoare.
Bloc motor
Blocul de cilindri sau blocul motor este fundatia sau nucleul motorului masinii. Fara aceasta, toate celelalte componente pur si simplu nu vor avea un cadru cu care sa fie conectate sau montate. Se numeste un bloc de cilindri din cauza prezentei unei gauri neobisnuit de mari sau chiar a unei serii de tuburi in interiorul blocului insusi, unde vor functiona pistoanele.
Camera de ardere
Aici combustibilul este amestecat cu aer, presurizat si apoi aprins pentru a produce acele mici explozii. Aceste explozii sunt umplute cu atat de multa energie incat sa miste pistoanele in blocul de cilindri. Camera de ardere este partea cilindrului din blocul motorului, definita de suprafetele peretelui cilindrului, capul cilindrului si partea superioara a pistonului care serveste drept perete, plafon si, respectiv, podeaua camerei de ardere .
Cap cilindru
Capul cilindrului formeaza tavanul camerei de ardere. Suprafata pe care capul cilindric vine in contact cu blocul de cilindru esteincorporat cu o garnitura de etansare a capului pentru a ajuta la asigurarea unui mediu etans la aer pentru ardere.
Pistoane
Pistoanele sunt deplasate prin arderea combustibilului in camera. Pe masura ce combustibilul se aprinde si creeaza o explozie in camera, energia eliberata impinge pistonul in jos. Miscarea descendenta a pistonului deplaseaza arborele cotit printr-o bara de legătura.
Arborele cotit este orientat longitudinal in raport cu blocul motorului, situat in mod obisnuit langa partea de jos a blocului.
Arbore cu came
Pentru ca motorul sa functioneze, este nevoie de precizie atunci cand vine vorba de adaugarea combustibilului, amestecarea aerului, aplicarea presiunii și furnizarea unei incarcaturi electrice. Arborele cu came functioneaza in tandem cu arborele cotit al masinii prin utilizarea unei curele de distributie. Din acest motiv, multi se uita la arborele cu came ca la creierul motorului.
Sistemul de temporizare
Este esential ca arborele cotit si arborele cu came sa actioneze impreuna pentru a asigura o performanta optima a motorului. Singurul mod in care pot face acest lucru este prin centura de sincronizare, denumita si lantul de sincronizare, adesea in functie de materialul utilizat.
Supape
Supapele sunt deschiderile prin care aerul si combustibilul sunt injectate in camera de ardere si acestea sunt si deschiderile care directioneaza produsele secundare de combustie spre exterior.
Balansier
Balansierul atinge camele arborelui astfel incat daca o camă impinge un capat al balansierului in sus, capatul de bascula opus va impinge in jos tija ventilului, deschizandu-l astfel incat sa intre aerul.
Injectori de combustibili
Livrarea de combustibil in camera de combustie este realizata de injectorii de combustibil.
Bujii
Chiar daca aveti un amestec bun de aer si combustibil, veti avea nevoie de caldura pentru a produce foc. Acest lucru este asigurat de bujie. Fiecare cilindru contine o bujie amplasata deasupra cilindrului. O sarcina electrica este furnizata de bujie, aprinzand amestecul comprimat de aer si combustibil, astfel se elibereaza suficienta energie pentru a misca pistoanele.
Pe scurt combustibilul si aerul sunt amestecate si livrate in camera de ardere prin supapele de admisie.Deoarece amestecul este comprimat si caldura este aplicata de bujie, apar mini explozii care misca pistoanele.Produsele secundare ale arderii sunt apoi scoase din sistem prin supapele de evacuare.Intre timp, miscarea pistoanelor intoarce arborele cotit.Partea frontala a arborelui cotit ruleaza alte parti ale vehiculelor.Partea din spate a arborelui cotit ruleaza sistemul de transmisie care alimenteaza rotile.In acest fel functioneaza un motor de masina. Desigur, incorporate in toate aceste etape sunt functiile diferitelor componente ale motorului.
Tipuri de motor:
-
Motorul cu configuratia V
Dimensiuni foarte compacte
Permite un numar mai mare de cilindri
Actioneaza o compresie mai mare
Niveluri excelente de rafinament
-
Motor rotativ
Raportul extrem de ridicat intre putere si greutate
Foarte putine parti in miscare
Design simplu, dar proiectat eficient
Foarte rafinat
-
Motorul in doi timpi
Acest motor necesita doua curse pentru a finaliza un ciclu termodinamic. Un ciclu termodinamic este completat pentru fiecare rotatie a arborelui cotit.
-
Motorul in patru timpi
Acest tip de motor necesita 4 curse pentru a finaliza un ciclu termodinamic echivalent cu 2 rotatii ale arborelui cotit.
-
Motoare de interferenta
Acestea sunt motoare care au un spatiu redus intre piston si supapa.
-
Motoare fara interferente
Dispersia sau spatiul dintre supape si pistoanele acestor motoare sunt mai mari.
Intelegerea modului in care functioneaza motorul masinii dumneavoastra este cruciala pentru pastrarea acesteia in formă. Indiferent de tipul de motor pe care il are masina dumneavoastra, principiul fundamental este relativ acelasi pe tot parcursul. Motorul dumneavoastra trebuie sa transforme energia chimica continuta in combustibilul masinii, in energie termica pentru a impinge o varietate de mecanisme care creeaza energie mecanica in acest proces. Aceasta, la randul sau, este ceea ce face masina sa se miste si sa ruleze.