Defecțiuni la motoarele diesel: 5 piese predispuse să se strice
Accesibilitatea la nivelul pieței, consumul mic de carburant și costul mai mic, în comparație cu alternativele reprezentate de autoturismele electrice sau hibrid, sunt doar câteva dintre motivele pentru care majoritatea șoferilor români se orientează către motoare de tip diesel.
De Redactia Observator la 18.03.2019, 15:05Accesibilitatea la nivelul pieței, consumul mic de carburant și costul mai mic, în comparație cu alternativele reprezentate de autoturismele electrice sau hibrid, sunt doar câteva dintre motivele pentru care majoritatea șoferilor români se orientează către motoare de tip diesel atunci când doresc să achiziționeze o mașină.
Există și persoane care susțin că autoturismele care funcționează pe bază de motorină prezintă o rezistență deosebită pe termen lung, însă acest lucru este discutabil, având în vedere modul în care unele piese sunt predispuse să se defecteze. Care sunt aceste piese și cum îți dai seama că s-au defectat?
Injectoarele
Injectoarele sunt, poate, cele mai vulnerabile piese dintre componentele unui autoturism diesel. Și asta nu neapărat din cauza faptului că ar prezenta vreo sensibilitate ieșită din comun, ci din pricina modului în care șoferii utilizează autoturismele și a calității slabe a motorinei. Cum majoritatea posesorilor de mașini diesel le folosesc în oraș, unde viteza folosită trebuie să fie redusă, fluxul de motorină pe care îl primesc injectoarele este unul redus, ceea ce conduce la lipsa de curățare a lor. În mod normal, un autoturism diesel ar trebui folosit la drum întins, cu o viteză ridicată, pentru ca fluxul de motorină să fie ridicat. Revenind la calitatea combustibilului, deși în România se folosesc aditivi pentru motorină, iar pompele de la benzinării o filtrează pe cât posibil, rezervoarele vechi în care combustibilul este depozitat sunt bogate în impurități, care ajung să se depună pe injectoare. Dacă observi că mașina trage greu și consumul crește semnificativ, este foarte probabil ca injectoarele să fie vinovate, iar recomandarea este să te deplasezi la un service cât mai repede. Totuși, autoturismele de fabricație recentă te vor avertiza prin aprinderea martorului “check engine”, în cazul unor astfel de probleme.
Pompa de injecție
Spre deosebire de motorul pe benzină, care utilizează o singură pompă, cel diesel are nevoie de una în plus. Pompa de joasă presiune transferă carburantul de la rezervor spre filtru, în timp ce pompa de înaltă presiune duce mai departe motorina către injectoare. Ambele pompe se pot defecta, iar calitatea proasta a motorinei și impuritățile rămân principalele cauze ale problemelor. La acestea se mai adaugă, pe timp de iarnă, și înghețul motorinei. În cazul în care sunt probleme la una dintre pompe, autoturismul nu va mai porni.
Filtrul de particule
Filtrul de particule se găsește pe evacuare și are rolul de a bloca accesul în atmosferă al funinginilor dăunătoare, provocate de arderea combustibilului. Filtrul stochează aceste funingini care, ulterior, sunt arse la temperaturi foarte ridicate. Costul unui filtru de particule este destul de ridicat, astfel că este recomandat să verifici cât de recent a fost înlocuit, în cazul în care achiziționezi o mașină second hand. Cum prezența filtrului a devenit aproape omniprezentă pe autoturisme, odată cu normele de poluare Euro 3 și 4, avertismentul cu privire la o defecțiune a acestei piese este vizibil prin intermediul martorului din bord. Totuși, alte semnale sunt reprezentate de consumul ridicat de carburant și lipsa de putere a mașinii, care începe să tragă greu.
Volanta
Rolul volantei cu masă dublă este acela de a atenua din șocurile motorului la plecarea de pe loc. Astfel, aceasta se va desfășura fără trepidații care să producă disconfort. Dacă volanda cu masă dublă se defectează, atunci vor fi resimțite vibrații la ridicarea ambreiajului și șocuri la schimbarea treptelor de viteză. Prețurile unei astfel de piese sunt extrem de ridicate, iar disponibilitatea în variantă second hand este scăzută. Tocmai de aceea, trebuie să fii foarte vigilent atunci când achiziționezi un autoturism și să te asiguri că volanta nu prezintă nicio problemă.
Turbina
Turbina sau turbo-compresorul, așa cum este ea numită din punct de vedere tehnic, este o piesă prezentă și la autoturismele care funcționează cu benzină, dar vulnerabilitatea sa este mult mai mare în cazul motoarelor diesel. Motivul principal pentru care turbina se defectează atât de frecvent la mașinile pe motorină este reprezentat de frecvența cu care este schimbat uleiul. Mulți șoferi nu fac acest lucru la timp sau folosesc ulei de proastă calitate. La motoarele diesel, uleiul se umple rapid de impurități și își pierde din calitate, iar turbina nu mai este lubrifiată corect și ajunge să se strice. Semnalele existenței unei probleme la turbină sunt reprezentate de consumul ridicat, lipsa de putere și zgomotele ascuțite de sub capotă.
Așadar, chiar dacă mașinile cu motor diesel sunt mai ușor de achiziționat și prezintă avantaje de necontestat, piesele precum injectoarele, pompa de injecție, filtrul de particule, volanta și turbina sunt foarte vulnerabile și pot ajunge să coste destul de mult, în cazul în care se defectează.