Noile reguli de la ITP: doar patru din zece maşini au trecut de verificări în ultimele luni
Inspecţia tehnică a maşinii a devenit un examen mai greu de trecut decât... bacalaureatul. Statisticile arat că doar patru din zece autoturisme au reuşit să promoveze în ultimele trei luni.
De Redactia Observator la 25.08.2018, 21:05Inspecţia tehnică a maşinii a devenit un examen mai greu de trecut decât... bacalaureatul. Statisticile arat că doar patru din zece autoturisme au reuşit să promoveze în ultimele trei luni. Există şi o explicaţie simplă. Cam aceeaşi ca în cazul examenului şcolar. Camerele de supraveghere. Cele care au devenit obligatorii în service-urile auto, din luna mai încoace.
Nici măcar un parbriz spart sau un far slab nu mai pot fi trecute cu vederea, căci totul se filmează... Ulterior, nu toate imaginile sunt cerute pentru vizionare... dar se poate întâmpla. Iar service-urile auto au obligaţia să păstreze arhiva cu inspecţia tehnică periodică timp de şase luni, tocmai pentru ca inspectorii RAR să poată verifica oricând corectitudinea testului. În cazul în care aceştia descoperă nereguli, service-ul riscă să fie închis.
Bogdan Dumitraşcu, inginer auto:
Este o măsură foarte bună. Inspecţia tehnică nu mai este luată în râs datorită noilor reglementări.
Efectele s-au simţit imediat. Înainte de montarea camerele de supraveghere, doar 2 din 10 maşini erau respinse. Acum, numărul celor care nu reuşesc să-şi ia ITP-ul este dublu. Şi nu doar specialiştii din service-uri au devenit mai riguroşi, ci şi legea. Dacă o maşină are fisură în parbriz pe partea şoferului, probleme cu frânele, direcţia sau cu farurile, nu va mai trece testul. În schimb, dacă are o bară fisurată sau parbrizul ciobit pe partea dreaptă, autoturismul îşi va lua ITP-ul.
Dan Barbu, preşedinte ASSAI
Sunt ţări unde exigenţele sunt mai mari şi vorbim despre ţările vestice. Acolo nu prea se trecere cu vederea nimic.
Cert este că acum verificarea se face mai uşor şi mai temeinic. Înainte era mai greu...
George Dincă, directorul general al RAR
Maşina rămânea blocată până când un inspector de la Registrul Auto Român ajungea să reverifice împreună cu inspectorul autoturismului. Dacă autoturismul era în stare bună de funcţionare primea avizul pozitiv.
De la 1 ianuarie cei cu mașini mai vechi de 12 ani trebuie să treacă de ITP anual. Autoturismele care au sub 12 ani trebuie să treacă ITP-ul o dată la doi ani, iar maşinile noi trebuie să fie verificate o dată la 3 ani. Cât despre şoferi, cine circulă cu ITP-ul expirat va rămâne fără certificatului de înmatriculare al maşinii şi va fi şi amendat. Valoarea sancţiunii este cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de lei.