Șoferii români optează pentru maşinile cu transmisie automată, dar sunt și riscuri
Odată cu tehnologia, românii îşi schimbă şi stilul de condus! EA: Sute de mii de şoferi au ales maşinile cu transmisie automată, atraşi de confortul tot mai mare şi de preţul tot mai accesibil.
De Redactia Observator la 14.04.2019, 00:10- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Odată cu tehnologia, românii îşi schimbă şi stilul de condus! Sute de mii de şoferi au ales maşinile cu transmisie automată, atraşi de confortul tot mai mare şi de preţul tot mai accesibil. Dar comoditatea la volan vine cu un preţ. Tehnologia se poate întoarce oricând împotriva şoferilor care se bazează prea mult pe ea. Pentru că dotările inteligente ascund uneori capcane, avertizează experţii.
Din cele peste şase milioane de autoturisme care circulă zilnic pe şoselele din România, aproximativ 6%, adică 360 de mii, au o cutie automată de viteze, estimează specialiştii. Dacă până acum şoferii s-au ferit de astfel de maşini, în viitor, însă, tot mai mulţi îşi vor lua gândul de la autoturismul clasic.
Analiştii spun că este un trend. 20% din numărul autoturismelor noi, mai noi de doi ani mai exact, sunt maşini automate.
Astfel de modele au câteva avantaje faţă de cele clasice.
MIHAI MARIN, instructor auto: Un plus ar fi faptul că îţi permite să ţii tot timpul două mâini pe volan. Controlul volanului cu două mâini este net superior controlului volanului cu o mână.
Maşinile automate facilitează pornirea din rampă, nu se opresc la plecarea de pe loc şi au ajuns la un consum apropiat de cel al autoturismelor cu cutii manuale.
Preţul de vânzare este, însă, mai ridicat. De exemplu, un model clasic care costă 16 mii de euro se vinde cu peste o mie de euro mai scump când este dotat cu o cutie automată.
Dar tehnologia ne poate întinde şi capcane, avertizează experţii.
ADRIAN MITREA, analist piața auto: Pe un drum drept, cu sens unic, unde pietonul mergea pe trotuar, iar eu pe banda de circulaţie - în momentul în care camera de pe maşină a zărit pietonul, pentru că nu mai erau maşini parcate, a crezut că acel pieton va sări în faţa maşinii şi a frânat din senin. E o situaţie în care m-am pus pe mine în pericol şi pe cei din spate, pentru că maşina a frânat singură.
Pericolul vine şi din partea şoferilor, care tind să se bazeze prea mult pe funcţiile inteligente ale maşinii şi să se relaxeze la volan.
MIHAI MARIN, instructor auto: Creierul alocă cu până la 80 la sută din resursele pe care le are disponibile în momentuul respectiv către activitatea principală. Dacă eu aleg să fac nişte activităţi cognitive complexe în timp ce conduc. De exemplu: să vorbesc la telefon, o conversaţie cu încărcătură, creierul meu în mod clar că va face switch-ul şi va aloca cei 80% către convorbirea telefonică, iar condusul va trece în cei 20%.
În toată Europa, sfârşitul erei maşinilor manuale este aproape, spun specialiştii.