3 acte de care ai nevoie pentru a solicita un credit ipotecar
Numarul imprumuturilor bancare s-a inmultit in ultimul an, mai ales cand este vorba de imprumuturi ipotecare, care au crescut cu 50% anul trecut.
De Redactia Observator la 04.10.2017, 14:17- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Numarul imprumuturilor bancare s-a inmultit in ultimul an, mai ales cand este vorba de imprumuturi ipotecare, care au crescut cu 50% anul trecut, fata de 2014. Bancile ofera credite ipotecare chiar si romanilor care lucreaza in afara tarii sau au venituri din surse externe, cu conditia ca acestia sa ipotecheze un imobil de pe teritoriul Romaniei.
Procesul obtinerii unei sume prin credit ipotecar pentru achizitionarea locuintei se poate realiza, in general, de catre orice cetatean cu varsta cuprinsa intre 21 si 65 de ani (varstele mai inaintate necesita asigurare de viata sau codebitor), au un venit minim de 1200 de lei net si pot oferi un avans de minimum 20%, cu variabile in functie de conditiile fiecarei banci. Daca si tu intentionezi sa ceri un ajutor de la banca, pentru achizitia unui apartament sau a unei case, iata 3 dintre documentele care se cer a fi incluse in dosar, in prima etapa, la majoritatea institutiilor bancare:
1. Adeverinta de venit
Adeverinta de venit este documentul care atesta veniturile impozabile, asociate cu locul de munca. Fie ca ai un contract individual de munca sau lucrezi pe PFA ori drepturi de autor, adeverinta in cauza va documenta toate aceste surse.
Adeverinta de salariat este eliberata, in general, de catre angajator. Sau o poti face si tu online, prin intermediul paginii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Pentru mai multe detalii despre ce trebuie sa faci ca sa o obtii, consulta acest ghid complet despre adeverința de venit dezvoltat de hrp.ro.
2. Copie dupa contractul de munca
Contractul de munca se incheie intre o companie, de obicei persoana juridica si o persoana fizica, in mod obligatoriu, pe post de salariat. In lipsa unui salariu, contractul se numeste “contract de munca voluntara” si nu poate fi inclus in dosarul unui credit ipotecar. Contractul de munca atesta veridicitatea existentei unui loc de munca si enumera conditiile acestuia, dintre care cea mai relevanta pentru institutia bancara este durata lui.
Pentru a fi eligibil pentru un credit ipotecar, contractul de munca trebuie sa fie pe termen nedeterminat si sa demonstreze vechimea minima ceruta de banca. In general, pentru acordarea unui credit ipotecar, bancile solicita un contract care sa ateste cel putin 1 an pe piata muncii si minimum 3 luni la locul de munca caruia salariatul se subordoneaza si in baza caruia solicita creditul. Suma maxima imprumutata este determinata atat de venitul lunar net si de perioada pe care se intinde creditul, precum si de gradul de indatorare admis de institutia bancara. Cel din urma reprezinta procentul din suma totala neta lunara primita de salariat din care isi achita rata.
In cazuri exceptionale, exista si posibilitatea creditarii in cazul in care angajatul are un contract de munca pe termen determinat. Suma este insa limitata la 100.000 euro si este necesara eliberararea unei adeverinte din partea angajatorului prin care se declara ca respectivul client este in baza de date pentru colaborari viitoare si se are in vedere reinnoirea periodica a contractului.
3. Fisa fiscala pe anul anterior
Fisa fiscala sau formularul 210 este un formular tipizat ce enumera sumele exprimate in lei inscrise in statele de salarii asociate cu perioada de raportare si platite salariatului.
Formularul reflecta salariul lunar net, impozitul lunar pe salariu si deducerile personale lunare de la locul de munca, daca este cazul. Angajatorul trebuie sa ofere angajatului un exemplar semnat si stampilat.
In functie de institutia bancara, dosarul va include si alte acte, insa le vei afla in momentul simularii creditului, in care se va afisa planul de plata pe perioada de creditare aleasa. De obicei, actele se depun in mai multe etape. In prima faza, sunt necesare actul de identitate, cerere de credit inregistrata la Biroul de credit al bancii alese si documentele doveditoare ale venitului, enumerate mai sus. Dupa depunerea acestui dosar, banca va analiza timp de 10 zile lucratoarea continutul sau si eligibilitatea ta pentru a primi creditul cerut.
Daca totul se dovedeste a fi in regula, urmatoarele etape privind achizitionarea unei case cu un credit ipotecar se refera la depunerea actelor proprietatii, semnarea unui precontract, evaluarea locuintei si realizarea contractului de vanzare-cumparare. Procesul se incheie cu virarea banilor. Studiaza toate aceste faze ale procesului, precum si toate produsele bancare, pentru a-l identifica pe cel mai potrivit si ofera-ti timp si rabdare sa iei cele mai bune decizii, pentru o investitie pe termen lung.
Sursa foto: Unsplash
Observator - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰
Stiri Sportive Citește și