Cum sunt afectate companii precum Nike şi Ford de noile politici comerciale ale lui Trump
Preşedintele SUA, Donald Trump, a semnat, luni, documentele prin care scoate Statele Unite din acordul Parteneriatul Trans-Pacific (TPP), iar o astfel de decizie va obliga numeroase companii americane să-şi regândească strategiile.
De Redactia Observator la 24.01.2017, 16:25Preşedintele SUA, Donald Trump, a semnat, luni, documentele prin care scoate Statele Unite din acordul Parteneriatul Trans-Pacific (TPP), iar o astfel de decizie va obliga numeroase companii americane să-şi regândească strategiile.
Decizia lui Trump de a renunţa la TPP şi angajamentul de a renegocia Acordul Nord American de Liber Schimb (NAFTA) obligă companiile să îşi regândească lanţurile de furnizori şi investiţiile de capital. Măsurile lui Trump, care vrea să stimuleze producţia locală şi crearea de locuri de muncă, cântăresc greu pentru importatori mari cum sunt Nike şi Ford Motor.
”Orice companie cu operaţiuni globale încearcă în acest moment să înţeleagă ce se va schimba”, a spus Simeon Siegel, analist la firma de brokeraj Instinet din New York, el arătând că este în discuţie efectul asupra lanţurilor de furnizori şi a structurii costurilor.
La rândul său, Caitlin Webber, analist la Bloomberg Intelligence, consideră că "multe companii multinaţionale şi industriale vor fi foarte dezamăgite de abandonarea TPP şi se vor confrunta cu numeroase incertitudini legate de renegocierea NAFTA".
Renunţarea la TPP poate fi o lovitură majoră pentru producători de îmbrăcăminte şi încălţăminte precum Nike. Cel mai mare brad de articole sportive din lume miza pe acordul TPP pentru taxe de import reduse.
Compania produce aproximativ 40% din încălţăminte în Vietnam, ţară membră a TPP.
Multe dintre companiile multinaţionale cu investiţii în Asia îşi vor reanaliza probabil strategiile, consideră Fielding Chen, analist la said Bloomberg Intelligence.
Companiile cu facilităţi de producţie în China au transferat o parte în state cum este Vietnamul, pentru a profita de costurile scăzute ale forţei de muncă.
”Decizia lui Trump va face ca multe companii să ezite în legătură cu ce vor face în viitor. Acest fapt nu va avea un impact semnificativ asupra aranjamentelor lor generale pentru lanţurile de furnizori asiatici, dar deciziile ar putea fi încetinite, urmând să fie luate în considerare şi alte destinaţii asiatice”, a spus Chen.
”Oamenii nu vor fi fericiţi dacă preţurile încălţămintei pentru tenis vor creşte, dacă preţurile hainelor vor creşte, dacă preţurile maşinilor vor creşte. Asta contravine cu ideea de a face ca oamenii să o ducă mai bine”, a spus Donald Grimes, analist la University of Michigan.
Producătorii auto amână deja investiţiile până vor şti cum se vor schimba relaţiile comerciale dintre SUA şi Mexic, a spus Eric Noble, preşedintele firmei de consultanţă The CarLab, din Orange, California.
Costurile suplimentare ar putea face prea riscantă suma de circa 1 miliard de dolari investită de producătorii auto în fiecare nouă fabrică de asamblare, până când directorii nu vor afla ce vrea să facă Trump.