"Dacă nu sunt dane libere, vor bloca exact ca pe autostradă circulaţia" E haos la graniţele României cu Ucraina, sute de tone de marfă blocate în vămi
Pe apă sau pe uscat, graniţele României cu Ucraina sunt sufocate. Zeci de nave blocate în porturi, kilometri întregi de camioane şi căi ferate la un pas de colaps. Sute de tone de marfă, de la cereale până la animale sau combustibil, aşteaptă să treacă vămile.
De Redactia Observator la 18.05.2022, 21:26Pe braţul Sulina, unde se varsă Dunărea în Marea Neagră, sunt înşirate nave cât vezi cu ochii. Cele mai multe transportă cereale, dar şi alte mărfuri: de la combustibil la animale.
Înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, prin portul de la Sulina treceau zilnic 2-3 nave. Acum, în rada exterioară sunt cele mai multe de până acum - 83. Iar timpii de aşteptare sunt şi de câteva zile.
Marian Stanciu , Poliţia de Frontieră: O creştere de peste 300%. (...) O medie de 6-7 nave intră la fiecare 24 de ore pe canalul Sulina.
Traficul pe Dunăre, la un prag de blocaj
- România, nepregătită deşi joacă un rol decisiv în criza alimentară mondială. "Misiune imposibilă" de...
- Portul Constanța, sufocat din cauza războiului din Ucraina. Totul e blocat, de la depozite la terminale
- Ucraina limitează transporturile de porumb către un port de la Dunăre. Țara mai are doar trei luni până la noua...
După controlul de la Sulina, navele îşi continuă drumul spre şi dinspre porturile ucrainene rămase deschise. Însă traficul pe Dunăre e la un prag de blocaj, spun autorităţile de la noi.
Mihai Călin, reprezentant Administrația Fluvială a Dunării de Jos: Numărul de dane este acelaşi, s-au înmulţit navele. Toate vin la Sulina şi Constanţa. (...) Nu poţi să bagi prea multe nave pe Dunăre pentru că nu au loc de întoarcere.
Angela Ivan, Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galaţi: Dacă nu sunt dane libere, dacă rămân pe şenal, vor bloca exact ca pe autostradă circulaţia. (...) S-au stabilit priorităţi. De exemplu, combinatul are nevoie de materie primă. Ţinem cont şi trimitem navele care au materiale periculoase, nave care au animale.
Radu Andricencu, fost căpitan port Sulina: Până acum au fost maximum 18 nave. Asta se întâmpla după vreo furtună. Acum e un caz special care va dura mai mult timp.
Depozitele sunt pline, iar marfa soseşte încontinuu
Situaţia este la fel şi pe uscat. Dorneşti, o mică localitate din Suceava, a devenit un nod extrem de important al mărfurilor care vin din Ucraina şi trebuie să ajungă în diverse colţuri ale lumii. Aici, depozitele sunt pline, iar marfa soseşte încontinuu.
Magdici Alexandru, comisionar vamal: Pentru zona de nord ar mai trebui patru gări ca Dorneştiul. E exclus să poţi creşte un trafic fără să ai o infrastructură care să preia acel trafic.
Gara Dorneşti suplineşte activitatea unui întreg port ucrainean, spun angajaţii.
Magdici Alexandru, comisionar vamal: Dorneştiul nu poate prelua mai mult de 10 trenuri pe zi. Se lucrează non-stop.
Şoferii aşteaptă zile întregi să tranziteze punctul vamal
Sunt coloane de maşini pe zeci de kilometri. Iar asta se traduce prin zile întregi de aşteptare pentru şoferii care tranzitează punctul vamal.
Din partea Ucrainei, să ajungă un tir în România durează minimum 10 zile, e o coadă de 20 de km. Au apărut de 10 ori mai multe tiruri şi vama nu poate face treabă. Stăteam 2-3 zile maximum, spune un şofer de TIR.
Situaţia este la fel şi la vama Siret.
Înainte erau 1000 de maşini pe 24 de ore. Acum trec 10 mii. Unica trecere din Ucraina a rămas aici la Siret, spune un şofer.
Iar blocajul e departe de a se încheia. Cu fiecare nouă zi de război, cozile de la graniţă sunt tot mai mari şi punctele de control sufocate. Şi asta, în condiţiile în care România are un rol extrem de important în prevenirea unei crize alimentare mondiale. De noi depinde preluarea cerealelor din Ucraina pentru ca ţara vecină să poată faţă noii recolte. Infrastructura însă după cum se vede, nu ne ajută.