Enel: Vom modifica clauzele considerate agresive, însă regula să se aplice pentru toți furnizorii de energie
Enel va modifica acele clauze considerate agresive din contractele cu clienții rezidențiali de pe piața liberă, însă ar fi necesară o decizie a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care să aplice această regulă tuturor furnizorilor ce activează pe piața concurențială pentru clienții rezidențiali, se arată într-un comunicat al Enel
De Redactia Observator la 12.01.2016, 13:34Enel va modifica acele clauze considerate agresive din contractele cu clienții rezidențiali de pe piața liberă, însă ar fi necesară o decizie a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care să aplice această regulă tuturor furnizorilor ce activează pe piața concurențială pentru clienții rezidențiali, se arată într-un comunicat al Enel
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat luni că a amendat cu 13.000 de lei societatea Enel Energie Muntenia pentru practici comerciale incorecte, în urma sesizărilor venite din partea unei asociații de proprietari din Voluntari.
"Clauza considerată de către ANPC agresivă (...) se referă strict la contractele încheiate pe piața liberă cu clienți persoane fizice. Aceste clauze nu se aplică și nici nu sunt incluse în contractele standard încheiate cu clienții casnici de pe piața reglementată (piață la care se raportează peste 90% din clienții noștri casnici)', se precizează în comunicat.
Potrivit oficialilor Enel, penalitatea la care face referire comunicatul ANPC reflectă costurile adiționale pe care compania Enel Energie Muntenia le-ar putea avea dacă clientul rezidențial pe piața liberă decide să înceteze acest contract înainte de termen.
"Principiul reciprocității se aplică, iar în aceste contracte de pe piața concurențială există aceeași penalitate pentru furnizor, dacă acesta decide să înceteze contractul înainte de termen', susțin reprezentanții companiei.
"Respectăm decizia ANPC și vom modifica acest tip de clauză în contractele destinate clienților rezidențiali pe piața liberă. În același timp, ar fi necesară o decizie a ANPC care să aplice această regulă tuturor furnizorilor care activează pe piața concurențială de pentru clienții rezidențiali', au adăugat oficialii Enel.
Potrivit unui comunicat al ANPC, remis luni AGERPRES, în cazul în care consumatorii doreau să denunțe anticipat contractele, aceștia trebuiau să notifice "cu 30 de zile și să plătească celeilalte părți suma de 400 lei pentru fiecare lună pentru care operează denunțarea contractului". Legislația specifică desfășurării activității din domeniu nu prevede posibilitatea ca SC Enel Energie Muntenia SA să denunțe unilateral contractul, existând situații limitative în care furnizorul este îndreptățit să rezilieze din inițiativa sa contractul de furnizare a energiei electrice.
Totodată, ANPC a mai precizat că, în timpul desfășurării controlului, Enel Energie Muntenia SA a prezentat trei contracte de furnizare energie electrică încheiate de către Enel Energie Muntenia SA cu asociații de proprietari, respectiv trei contracte de furnizare energie electrică încheiate cu consumatori persoane fizice. În urma controlului, s-a constatat că acea clauză de denunțare era menținută, fiind modificate doar termenele aferente notificării și sumele datorate în caz de denunțare anticipată.
"Concluziile controlului au fost acelea că SC Enel Energie Muntenia SA utilizează o practică comercială agresivă. Operatorul economic impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, pe toată durata contractuală. SC Enel Energie folosea o poziție de forță, o influență nejustificată față de consumatori, putând limita libertatea de alegere și comportamentul consumatorilor de a denunța contactul de furnizare a energiei electrice. S-a constatat încălcarea prevederilor legii 363/2007 modificată, operatorul economic fiind sancționat cu amenda contravențională", se precizează în comunicatul ANPC.
Comisarul șef al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Ilfov a dispus măsura de încetare a practicii comerciale incorecte, prin care SC Enel Energie Muntenia impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, precum și plata unor sume incorecte cu titlul de penalități.
Președintele ANPC, Bogdan Pandelică, sfătuiește consumatorii să "citească foarte atent contractele pe care aceștia le semnează cu furnizorii de diverse servicii".
"Acestea nu trebuie să limiteze opțiunile consumatorilor de a-și alege furnizorul pe care și-l doresc și care răspunde cel mai bine nevoilor lor. Îi sfătuiesc ca pentru orice neregulă cu privire la tratarea consumatorilor de pe altă poziție, decât cea de egalitate să o semnaleze colegilor mei de la ANPC. Ori de câte ori astfel de practici vor fi constate de către ANPC vor fi sancționate, urmărind în paralel și încetarea practicii comerciale'', a precizat șeful ANPC.