Și România se schimbă. Ce fac firmele românești în 2016 pentru a crește productivitatea angajaților
Firmele românești încep, din ce în ce mai frecvent, să aplice strategii de productivitate a angajaților pe care firmele occidentale le‐au testat și le‐au aplicat de foarte mulți ani. Fiecare companie, din Occident și din România, își dorește să crească productivitatea angajaților, însă câte dintre ele își analizează propriile practici de resurse umane și de management pentru a‐și atinge scopul?
De Redactia Observator la 05.05.2016, 19:52
Firmele românești încep, din ce în ce mai frecvent, să aplice strategii de productivitate a angajaților pe care firmele occidentale le‐au testat și le‐au aplicat de foarte mulți ani. Fiecare companie, din Occident și din România, își dorește să crească productivitatea angajaților, însă câte dintre ele își analizează propriile practici de resurse umane și de management pentru a‐și atinge scopul?
Studiile au demonstrat că un număr foarte mare de angajați care nu ocupă poziții de top în companii sunt demotivați și neimplicați la locul de muncă, fapt ce le scade dramatic productivitatea. Spre exemplu, companiile din SUA pierd anual 11 miliarde de dolari din cauza lipsei de productivitate a angajaților, conform dalecarnegie.com.
Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii, inclusiv din România, au început să aplice o serie de strategii menite să crească semnificativ productivitatea angajaților:
1. Departamentul de HR este din ce în ce mai eficient
Timp de cateva zeci de ani, departamentul de Resurse Umane a fost privit ca un segment de back‐office al companiilor, centrat pe sarcini administrative banale precum gestionarea salariilor și a planurilor de beneficii. Lucrurile par să se fi schimbat în ultimii ani. În prezent, managerii de resurse umane au devenit mult mai influenți în marile companii și au ajuns mâna dreaptă a directorilor executivi, conform Harvard Business Review.
Managerii de HR sunt cei care creează un plan de atragere și de păstrare a celor mai buni angajați. Ei fac recrutarea, selecția și integrarea noilor membri ai organizațiilor în colectivul de lucru deja existent. În plus, tot angajații departamentului de HR sunt cei care instruiesc și recompensează ceilalți membri ai companiei într‐un mod motivant, în funcție de performanțe.
Pentru a reuși, însă, să elaboreze și să aplice astfel de strategii, angajații departamentului de HR al companiilor apelează la o serie de programe care le automatizează acele activități care le ocupau, în urmă cu mai mulți ani, zile întregi de muncă. Un exemplu elocvent este acest program de salarii, care are la bază un studiu solid al legislației și este un soft de calculat salariu, foarte ușor de utilizat. Un astfel de program facilitează calculele rapide de la brut la net și de la net la brut pentru venituri din salarii, inclusiv beneficii cu facilitate fiscală, mandat de director sau administrator, convenții civile, drepturi de autor și PFA.
2. Stimulentele economice sunt pentru toți angajații
Există o tendință naturală de gestionare a stimulentelor economice în companii, astfel încât doar angajații cu funcții de management se pot bucura de ele. Deși o astfel de abordare este de înțeles, din ce în ce mai multe companii fac în așa fel încât și angajații de la baza organigramei să se bucure de astfel de stimulente, acordate în special în funcție de performanță. În acest fel, managerii se asigură că fiecare angajat este motivat să depună efortul necesar pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru.
3. Feedback‐ul trebuie oferit în mod regulat și constructiv
Feedback‐ul către angajați are o mare importanță. Capacitatea managerilor de a oferi un feedback regulat și constructiv, menit să ajute angajații și nu să‐i demotiveze și descurajeze, reprezintă piatra de temelie a gestionării eficiente a companiei. Dacă un angajat greșește, deși feedback‐ul nu poate fi pozitiv, el poate fi centrat pe posibilitatea de a învăța ceva din acea experiență și de a afla care erau cele mai bune metode pentru a rezolva acea problemă.
4. Sprijinul pentru angajați este esențial
Angajații trebuie ajutați de către companie să‐și ducă sarcinile la bun sfârșit. Sprijinul poate fi atât verbal, prin oferirea unor sfaturi atunci când angajatul are nevoie de ele, cât și prin oferirea unui echipament de lucru modern și funcțional. Totodată, compania poate oferi sprijin și prin flexibilitate cu privire la programul de lucru, mai ales atunci când unii angajați au copii mici sau diferite alte obligații în viața personală.
5. Recunoașterea meritelor poate fi mai importantă decât banii
Un studiu recent a demonstrat că recunoașterea meritelor angajaților poate fi mai motivantă decât oferirea unor stimulente financiare. Angajații trebuie lăudați în mod public de fiecare dată când își depășesc targetul de lucru, dar și atunci când nu li se poate reproșa nimic.
Foto: shutterstock