Prima autostradă care va fi construită de chinezi în România. Termenul de finalizare e de 30 de luni
Compania Națională de Drumuri (CNAIR) este obligată să semneze contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii A0 București Nord cu constructorul Chinez China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins, în cursul zilei de marți, contestația turcilor de la Ictas. Astfel, autostrada A0 va fi prima construită de chinezi în România, transmite Economedia.
De Redactia Observator la 14.12.2023, 15:31Conform sursei citate, proiectarea și construcția lotului 3 din Autostrada 0 București-Nord, care face legătura între DN2 (Afumați) și DN3 (Pantelimon) este de 30 de luni. Mai exact, un an este alocat perioadei de proiectare și 18 luni perioade de execuție. Pe traseu sunt incluse șapte poduri și pasaje.
Povestea contractului Autostrăzii 0 București Nord. "Artificiul" CNAIR din decembrie 2022
Compania de Drumuri a lansat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 Afumați – Pantelimon (8,5 kilometri între DN 2 și DN 3) în iunie 2019 și a primit 12 oferte, dintre care două de la constructori din China Synohidro și CHINA CIVIL ENGINEERING CONSTRUCTION CORPORATION (CCECC). După mai multe rânduri de contestații la CNSC și Curtea de Apel București între Turcii de la Ictas și chinezii de la CCECC, pe 4 noiembrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că semnarea contractului cu chinezii nu mai poate fi amânată și este o chestiune de câteva zile.
"E o întreagă istorie cu acel lot. Două loturi din cele patru nu au constructor. Pe lotul 3 în urmă cu ceva vreme a fost desemnat un anumit câștigător. Au fost două decizii ale instanței și două ale CNSC prin care se desființa decizia CNAIR. Sunt patru decizii, nu văd alte soluții decât aceea de a se semna. Motivarea este că nu se aplică prevederea legii care exclude companiile din China de la licitații pentru că procedurile au început anterior legii. Pe mine mă interesează ca, dincolo de constructor, la CNAIR și CFR să se facă lucrările. Cred că s-au cerut documentele pentru semnare, este o durată de câteva zile", declara Sorin Grindeanu. Însă CNAIR nu a trecut direct la semnarea contractului, ci a găsit soluția procedurală să desemneze, din nou, constructorul din China, ministrul Grindeanu anunțând public soluția CNAIR pe 25 noiembrie 2022.
Potrivit Economedia, Pe Autostrada 0, nici semi inelul nordic nu are contract semnat și nici lotul 1 Joița – A1 – DN 1. Singura investiție rutieră pe care Ministerul Transporturilor o derulează cu un constructor din China este Centura Zalău, un proiect întârziat.