Concluzii devastatoare despre bullying: În 10 minute un copil își poate pierde complet încrederea în sine și în ceilalți
În 10 minute, un copil poate să își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sunt extrem de grave. Aceasta este una dintre concluziile dureroase ale conferinței cu tema ”Prevenirea fenomenului de bullying în școli” organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României și Revista PSYCHOLOGIES România, în cadrul programului Conferințele WEBDIDACTICA Educațional.
De Redactia Observator la 21.10.2022, 17:09”La nivel european, România se situează pe locul 3 la bullying, în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul. Este nevoie de doar câteva minute, pentru ca un copil sa își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sa fie extrem de grave”, a declarat Ramona Mezei, moderatorul conferinței, profesor la Școala FDVDR, citând concluziile specialiștilor, apărute în spațiul public.
Un fenomen obișnuit și care ia amploare, bullyingul afectează toate categoriile de vîrste.
”Am venit către copii, tineri și către adulți prin a promova dezvoltarea abilităților empatice. Să ascultăm empatic și să ne înțelegem între noi, folosind tehnici de comunicare nonviolentă. Am organizat mai multe tabere prin care i-am ajutat pe copii să își identifice nevoile și emoțiile lor. Astfel de tehnici îi ajută pe copii să își recîștige încrederea în ei și să vorbească cu propriul lor adevăr”, a declarat Lăcrămioara Ocunschi, Certified Trainer & Coach, formator CNFPA, fondator Școala de Dresat Dragoni, speaker la conferință.
Bullyingul în școală este un fenomen complex ce implică efecte devastatoare de durată la nivel psihic și emoțional, afectând considerabil aspectul social al vieții victimelor. Ecuația profesor, părinte, elev este importantă în prevenirea și combaterea acestui fenomen.
”Suntem ca o echipă, profesorul trebuie să fie alături de elev și alături de părinte. Un profesor trebuie să fie acolo, pentru elev, în fiecare zi, iar părintele trebuie să știe că rolul meu este de a-l ajuta pe elev, că îi vreau binele și că doar împreună putem găgi soluții. Pentru că noi formăm o mare familie și ca orice familie, ne ajutăm ne susținem, ne înțelegem și ne ascultăm”, a delcarat Ștefania Domunco, Profesor învățământ primar, mentor, membru în Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar.
Un rol important în combaterea acestui fenomen îl au psihologii și terapeuții, care pot atenua sau contracara efectele bullyingului.
”Rolul nostru, ca specialiști, este acela de a le da instrumentele necesare să aibă încredere în sine, să îi învățăm cum să gândească despre ei, cum să se valorizeze, astfel încât să nu fie victima celor cu care vin în contact. Cel mai bun lucru pe care putem să îl facem este să le creștem încrederea în sine și să îl învățăm cum să răspundă la agresiune”, a declarat, Simona Ciff doctor în științele educației, psihoterapeut, trainer și coach, cofondator al Institutului Internațional de Cercetare și Dezvoltare a Inteligenței Emoționale, în cadrul confeinței.
Conferința poate fi vizionată integral pe Canalul de Youtube al Fundației Dan Voiculescu.