Grădinițele și creșele, obligate să scoată mocheta, pentru a putea funcționa pe timpul verii
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării, măsurile necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor și after-school-urilor au fost transmise spre publicare la Monitorul Oficial.
De Redactia Observator la 25.06.2020, 09:27- Copiii nu trebuie să aducă de acasă, în unitatea de învățământ, jucării sau alte obiecte care nu sunt necesare
- Între paturi trebuie să fie minim 1,5 metri
„Astăzi, 15 iunie, a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial, Ordinul comun dintre Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, care stabilește măsurile necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, afterschoolurilor pentru prevenirea îmbolnăvirii cu SARS-CoV-2”, anunță Ministerul Educației și Cercetării.
Începând de astăzi, părinții care doresc să beneficieze de serviciile oferite de grădinițele/unitățile de învățământ preșcolar de stat, în perioada vacanței de vară, pot depune cereri la unitățile de învățământ pe care le-au frecventat copiii în acest an școlar.
Lista cu unitățile de învățământ preșcolar va fi afișată la avizierul inspectoratelor școlare județene/al municipiului București și/sau pe site-urile acestora. Unitatea de învățământ va asigura adoptarea măsurilor necesare în vederea pregătirii deschiderii unităților de învățământ preșcolar, conform prevederilor Ordinului comun.
Măsuri speciale de curățenie și igienizare
Între aceste măsuri se numără faptul că materialul necesar pentru fiecare activitate va fi asigurat individual. Jucăriile care nu pot fi spălate vor fi eliminate din sala de grupă, precum și celelalte accesorii neesențiale.
De asemenea trebuie eliminate covoarele, mochetele, perdelele sau draperiile.
În același timp, afară, pot fi mai multe grupe, cu respectarea condițiilor privind evitarea contactului strâns între copii și a jocurilor care presupun apropierea între copii la mai puțin de 2 metri.
Copiii nu trebuie să aducă de acasă, în unitatea de învățământ, jucării sau alte obiecte care nu sunt necesare.
Măsurile speciale de curățenie și igienizare implică următoarele demersuri:
- a) curățenie generală, prin ștergerea prafului, spălarea cu apă și detergent, spălare cu substanțe dezinfectante pe bază de alcool (60-70%) și, apoi, clătire repetată cu apă potabilă a tuturor suprafețelor (podele, uși, geamuri, dulapuri, mese, scaune etc.);
- b) curățarea vaselor de gătit, a veselei și a tacâmurilor, pentru cazul în care unitatea/instituția oferă servicii de masă pentru copii/elevi;
- c) spălarea lenjeriei cu detergent, la o temeperatură de 90 grade C, precum și igienizarea saltelelor (prin aerisire, prin expunere la soare sau la aparate cu UV);
- d) eliminarea covoarelor/mochetelor, a perdelelor și/sau a draperiilor și a jucăriilor din materiale textile (inclusiv a celor de pluș);
- e) aerisirea incintelor și/sau, după caz, igienizarea acestora cu ajutorul unor lămpi UV;
- f) montarea sau plasarea la intrarea în incintă și în fiecare spațiu din incintă a unor doze cu soluție dezinfectantă pentru mâini;
- g) asigurarea cantităților necesare de materiale igienice pentru grupurile sanitare (săpun lichid, hărtie igienică și prosoape de hârtie).
Măsurile speciale pentru protecția personalului implică următoarele demersuri:
- a) asigurarea necesarului de măști, mănuși de protecție, viziere și halate de protecție (opțional) pentru întreg personalul;
- b) verificarea și, după caz, reorganizarea/reamenajarea spațiilor dedicate personalului, în așa fel încât fiecare să dețină un spațiu propriu în care să își poată depozita obiectele personale, inclusiv îmbrăcămintea și încălțămintea de interior/exterior;
- c) elaborarea, în colaborare cu medicul/asistenta medicală/reprezentantul DSP desemnat, a procedurii specifice privind interacțiunea cu copiii/elevii, cu colegii și cu părinții/aparținătorii copiilor/elevilor și semnarea procesului-verbal ca urmare a realizării instructajului specific; după caz, se pot realiza, înainte de deschidere, simulări;
- d) prezentarea și prelucrarea regulilor de completare a Declarației angajament, din Anexa nr.1.
Acțiuni și măsuri pentru creșe, grădinițe și after-school-uri
- a) la intrarea în incintă a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a copiilor/elevilor va fi măsurată temperatura (care nu trebuie să depășească 37,3°C) de către cadrul medical propriu sau desemnat de direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București, care va asigura asistența medicală pe întreaga durată a desfășurării activităților;
- b) în situația în care un copil/elev sau un cadru didactic, didactic auxiliar sau nedidactic prezintă simptome sau există suspiciunea că starea sa de sănătate este precară, nu i se va permite accesul în incintă și i se va recomanda să se adreseze medicului de familie;
- c) participarea copiilor/elevilor la activitățile educaționale pe perioada vacanței de vară va fi decisă și asumată de părinții acestora printr-o declarație pe proprie răspundere (Anexa nr.2);
- d) copiii/elevii vor fi organizați în cohort pentru limitarea și, eventual, urmărirea infecției; tipurile de cohort recomandate se regăsesc menționate în Anexa nr.3;
- e) parcursul de la intrarea pe servitutea instituției/unității de învățământ până la intrarea în incinta acesteia se va realiza pe un traseu bine delimitat și semnalizat, respectând normele de distanțare fizică; copiii/elevii vor fi preluați de la părinți/aparținători și însoțiți de către cadrul didactic/persoana desemnat/-ă până la intrarea în sala de activități și apoi, după finalizarea activităților, vor fi conduși în același mod, până la ieșire;
- f) la intrarea în instituție/unitatea de învățământ și în fiecare încăpere din incintă vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc.);
- g) curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectelor din sala de activități (pupitre/mese, scaune etc.), a clanței ușii, cremonului de la geamuri, pervazului ferestrei, se realizează prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide, înainte și după fiecare serie de copii/elevi prezenți la activități;
- h) în toate spațiile în care se vor desfășura activități cu copiii/elevii vor fi afișate mesaje de informare, adaptate vârstei acestora, cu privire la normele igienico-sanitare și de prevenire a infectării cu SARS-CoV-2;
- i) intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare către alte încăperi sunt stabilite de instituția/unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;
- j) există permanent săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate ori de câte ori este necesar;
- k) personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic trebuie să poarte mască de protecție pe durata interacțiunilor directe cu copiii/elevii, la distanțe mai mici de 1,5 m și își vor igieniza regulat mâinile cu substanțe dezinfectante sau cu săpun;
- l) coridoarele, grupurile sanitare, sălile de activități (mobilier și pardoseală) vor fi dezinfectate regulat cu substanțe biocide, în mod obligatoriu între schimburi (dacă este cazul) și la finalizarea programului;
- m) durata unei activități cu copiii/elevii nu va depăși 15-20 minute pentru copiii antepreșcolari, 30 de minute pentru copiii preșcolari și 40-45 minute pentru elevii peste 6 ani;
- n) fiecare activitate va fi urmată de o pauză de 15-20 minute cel puțin în care copiii/elevii vor putea merge, individual sau însoțiți, la grupul sanitar pentru igienizarea mâinilor; în cazul copiilor antepreșcolari și preșcolari această operațiune poate dura mai mult în contextul în care adultul care are în grijă o cohortă cu un număr mic de copii va trebui să îl însoțească pe fiecare în parte;
- o) alternanța activitate-pauză va fi gândită în așa fel încât copiii/elevii din săli de activitate diferite să nu interacționeze pe holuri sau în grupurile sanitare;
- p) aerisirea sălilor de activități se face la un interval de 20-30 minute sau, pentru o menținere constantă a circulației aerului, se păstrează deschisă cel puțin o fereastră;
- r) cohortele de copii/elevi vor păstra aceeași sală de activitate pe toată durata programului;
- s) materialele și jucăriile folosite de cohorta de copii/elevi în activitățile zilnice vor fi folosite doar de aceștia, vor fi dezinfectate în prealabil și, în masura în care acest lucru este posibil, nu vor fi împrumutate de la unul la altul;
- t) în cazul în care copiii/elevii vor dormi sau vor necesita și o perioadă de odihnă/relaxare, locul fiecărui copil/elev în paturi/pe saltele va fi stabilit prin asigurarea unei distanțe minime de 1,5 m sau de cel puțin un pat;
- ț) copiii/elevii pot ieși afară în curte, cu respectarea unui program al instituției/unității de învățământ respective conform căruia nu trebuie să interacționeze cohorte din spații interioare diferite în același spațiu exterior, dacă acesta nu este suficient de mare pentru a asigura 4,5 m/copil/elev;
- u) pe tot parcursul derulării activităților cu copiii/elevii în creșe, grădinițe (unități de învățământ preșcolar), centre educaționale și after-school-uri se vor respecta, pe cât posibil, regulile generale ale unei conduite sănătoase (distanțarea fizică, evitarea atingerii cu mâna a nasului, ochilor și gurii, strănutul în pliul cotului/batista de unică folosință, evitarea contactelor directe cu cei din jur);