Predarea online, o provocare pentru orice profesor: cum să-i determini pe elevi să participe cu nerăbdare la cursuri
Pentru a preveni răspândirea Covid-19, școlile din România au fost închise la nivel național din 11 martie. Încă de atunci, mai mulți profesori au decis să țină cursuri online pentru elevii de acasă, în special pentru cei din clasele a VIII-a și a XII-a, care au de susținut examenele naționale.
De Redactia Observator la 28.04.2020, 16:15- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
- Platforme online pentru educaţie.
- Pașii unei lecții rămân aceiași.
Odată cu intrarea României în starea de urgență și cu prelungirea acesteia, data la care elevii s-ar putea întoarce la școală a devenit incertă. Ministrul Educației Monica Anisie nu s-a hazardat să dea o dată exactă, mai ales că siguranța elevilor, precum și a profesorilor sunt prioritare.
În condițiile date, dacă ești profesor, probabil ai întâmpinat tot felul de dificultăți în schimbarea modului de predare. De aceea, aceste recomandări ți-ar putea fi utile:
Platforme online
Dacă încă nu te-ai familiarizat cu suportul tehnic și orele tale se desfășoară pe Skype sau, la modul general, pe Facebook, atunci ai putea să accesezi platformele online care îți vor ușura semnificativ modul în care să organizezi desfășurarea orelor online. Cele mai accesibile și ușor de utilizat sunt Zoom și Google Classroom. Lecția durează 40 de minute în variantele gratuite ale platformelor, ceea ce reprezintă un timp rezonabil.
Pentru a respecta întocmai orarul clasic, le poți cere elevilor în intervalul de zece minute rămas „descoperit” față de o oră clasică activități din materia predată în acea zi sau un feedback cu ceea ce au înțeles.Totodată, nu uita să îi motivezi, să faci pauze, să îi întrebi ce activități au, cum se împacă cu frații și surorile, ce au învățat nou în această perioadă și cum e să fie mai puțin gălăgioși și mai temperați în timp ce părinții lucrează de acasă.
Nu te arăta deranjat atunci când în cadru mai apare o pisică, un cățel, un frate mai mic care are o criză de tantrum. Reamintește-le mereu că sunteți o echipă, că au sarcini ca oamenii mari, că participarea la ore e ca un job și că sunteți colegi de muncă, iar tu îi coordonezi.
Metode adaptate
Și metodele de predare trebuie adaptate noului context. În acest sens, te poți inspira de la webinariile puse la dispoziție gratuit de ONG-uri care activează în zona educației sau „teleșcoala” difuzată pe televiziunile naționale.
Pașii unei lecții rămân aceiași, însă, pe partea de conținut, este normal să nu reușești să livrezi același volum ca la clasă. Încearcă să te pui în locul elevilor și să-ți imaginezi cum ai vrea tu, din postura lor, să se desfășoare ora pe care o predai. De exemplu, dacă ești profesor de română și ai de predat o lecție despre basm, poți să îi provoci să scrie încercările mai dificile prin care trec în această perioadă de izolare și distanțare socială, să înceapă compoziția cu formula specifică „a fost odată o vreme când ieșeam la joacă, mă întâlneam cu prietenii, mergeam în excursii cu părinții” și apoi să își imagineze și să conștientizeze că finalul acestei izolări va fi unul fericit.
Astfel, elevii ar putea înțelege mult mai bine structura acestei specii literare. Dacă predai biologia, la partea de botanică, ai putea să îți achiziționezi online un microscop care îți va fi de un real ajutor. Le-ai putea arăta lamele și imagini cu o foiță de ceapă văzută sub lentila dispozitivului, le-ai putea prezenta componentele acestuia și modul în care funcționează, stârnindu-i să devină curioși în momentul în care se vor întoarce la școală.
Mutarea orelor în mediul online te-a pus în fața unei mari provocări. Încearcă mereu să găsești soluții la dificultățile pe care le întâmpini și să le insufli elevilor curiozitate și plăcere în a recepta ceea ce le predai. Astfel, s-ar putea să fii surprins că aceștia abia așteaptă orele tale.
Sursă foto: unsplash.com