Anchetă la TAROM, după ce angajaţi ai companiei ar fi sustras sute de piese
Turbulenţe la TAROM provocate de procurorii DIICOT. Zeci de percheziţii au avut loc astăzi, la sediul sindicatului tehnic al companiei de stat, dar şi acasă la unii dintre angajaţi şi la liderul lor de sindicat. Piese valoroase ar fi fost vândute pe furiş unor firme concurente.
De Redactia Observator la 02.07.2019, 20:44Turbulenţe la TAROM provocate de procurorii DIICOT. Zeci de percheziţii au avut loc astăzi, la sediul sindicatului tehnic al companiei de stat, dar şi acasă la unii dintre angajaţi şi la liderul lor de sindicat. Piese valoroase ar fi fost vândute pe furiş unor firme concurente. De la motor de avion, până la combustibil şi calculatoare de navigaţie. În timp ce TAROM strânge pierderi uriaşe şi repară aeronavele mai scump decât orice altă companie aeriană.
Dimineaţă, mascaţii au descins în hangarul de pe Otopeni, unde lucrează mecanicii de la TAROM.
Compania TAROM a înregistrat pierderi de 3 miliarde de lei în ultimii 11 ani
Ancheta DIICOT privind acuzaţiile de delapidare şi corupţie ar fi pornit de la un raport al Corpului de Control al premierului, unde se arată că lipsesc sute de piese: de la şuruburi, până la calculator de navigaţie sau de presurizare a aeronavei şi chiar şi un motor de avion.
Percheziţii au fost făcute şi în apartamentul liderului de sindicat din plin centrul Capitalei. De aici, anchetatorii au ridicat mai multe documente, care, speră ei, să facă lumină în acest dosar.
Aurel Curdov, lider de sindicat: Un motor, vă daţi seama, nu-l puteau găsi acasă sau probabil că ar trebui căutaţi banii, în primul rând, pentru că un motor nu este foarte ieftin. E foarte bine că-şi fac treaba. Dacă există suspiciuni, trebuie să meargă înainte
Un angajat al TAROM povesteşte, sub protecţia anonimatului, că neregulile de la Direcţia Tehnică sunt multe. De exemplu, angajaţi care lucrează şi la alte companii, în timp ce la TAROM stau în concediu medical cu 40 de dolari pe zi.
De asemenea, acelaşi angajat spune că "există într-adevăr suspiciuni rezonabile că anumite companii low cost care operează în România ar fi folosit personal tehnic şi se pare că şi piese de la compania TAROM. Există o listă întreagă de piese a căror urmă a fost pierdută, atât în acte cât şi de facto".
Ba mai mult, anul trecut, un angajat al Direcţiei Tehnice a vopsit un cauciuc uzuat pentru a nu-l schimba.
Acelaşi angajat TAROM spune că "a fost făcută manevra în Direcţia Tehnică. A fost dat cauciucul cu cremă de ghete. Comandantul respectiv a şi menţionat atunci. A văzut problema respectivă, a sesizat-o, a ieşit un scandal monstruos".
Dintr-un raport din ianuarie, al Corpului de Control al premierului, reiese că avioanele TAROM sunt reparate cu 40 la sută mai scump în propria Divizie Tehnică decât în orice alt centru privat din Europa.
În ancheta penală, nimeni nu a fost pus deocamdată sub acuzare, iar oficialii companiei de stat au transmis că Directia Tehnică va lucra în regim normal.
Reprezentanţii companiei aeriene au anunţat că au pus la dispoziţia procurorilor DIICOT toate documentele solicitate şi că această acţiune nu a perturbat deloc activitatea companiei.
De 11 ani, TAROM e în declin. În total, pierderile se ridică la 3 miliarde de lei.