Aterizare cu probleme pe aeroportul din Iași. Pasagerilor nu li s-a spus adevărul
Cod roşu de intervenţii pe aeroportul din Iaşi seara trecută! Toţi salvatorii din judeţ au fost mobilizaţi pe pistă, după ce piloţii unui avion care venea de la Munchen au cerut ajutorul. Computerul de bord al aeronavei a indicat o problemă la trenul de aterizare.
De Redactia Observator la 09.10.2019, 20:12Cod roşu de intervenţii pe aeroportul din Iaşi seara trecută! Toţi salvatorii din judeţ au fost mobilizaţi pe pistă, după ce piloţii unui avion care venea de la Munchen au cerut ajutorul. Computerul de bord al aeronavei a indicat o problemă la trenul de aterizare. Pentru a aduce avionul la sol, în siguranţă, echipajul de bord a fost nevoit să facă o simulare de aterizare. În cele din urmă totul s-a încheiat cu bine, iar pasagerii nici măcar nu au ştiut ce se întâmplă. Apropiaţii lor au privit întreaga misiune cu sufletul la gură.
Alarma s-a dat aproape de miezul nopţii. Avionul Boeing 737, cu 122 de pasageri la bord, urma să aterizeze pe aeroportul din Iaşi. La o mie de metri altitudine, computerul de bord a transmis un semnal periculos.
CĂTĂLIN BULGARIU, director Aeroport Iași: Senzorul la aeronavă, la tenul de aterizare, a arătat o defecţiune. S-a făcut o încercare de aterizare, verificarea trenului de aterizare.
Mai exact, senzorul avertiza că roata din faţă a avionului nu coboară.
Pentru a verifica dacă avertismentul din bord este real, piloţii au fost nevoiţi să simuleze o aterizare. În permanentă legătură cu turnul de control, echipajul a cerut controlorilor de trafic să le comunice, dacă văd toate roţile trenului de aterizare. După ce au fost informaţi de la sol că totul este în regulă, piloţii au ridicat din nou avionul, au făcut un ocol de câteva minute şi au aterizat în siguranţă.
Piloții nu le-au spus adevărul pasagerilor
Pasager: A zis că a văzut un vehicul pe pistă.
Un motiv invocat pentru a nu crea panică printre pasageri. Unul dintre ei, preşedintele consiliului judeţean Suceava.
GHEORGHE FLUTUR, președintele Consiliului Județean Suceava: Eu am o aplicaţie, mi-a trimis fii-mea că a făcut o buclă. Şi am întrebat de ce. Am întrebat şi ne-au spus că era o maşină pe pistă.
Dacă pasagerii au fost calmi, în aeroport emoţiile au fost mari. Rudele şi apropiaţii care-i aşteptau pe cei dragi ştiau adevărul.
Sora unui pasager: Am aflat că nu poate să aterizeze şi ştiam că sora mea trebuie să vină şi mi-era frică pentru ea.
CĂTĂLIN BULGARIU, director Aeroport Iași: Dacă senzorul respectiv arăta o defecţiune existentă, atunci aterizarea ar fi fost una în condiţii excepţionale, una de urgenţă şi ar fi trebuit să fim acolo să asigurăm suportul.
Pe aeroport s-a declanşat codul roşu de intervenţii
Au fost chemate echipaje de salvare din tot judeţul. Peste 20 de maşini de intervenţie şi peste 100 de medici, paramedici, pompieri şi poliţişti au fost trimise lângă pistă.
În această noapte aeronava a fost verificată şi computerului de bord i-a fost înlocuit senzorul. La 8:30, dimineaţă, avionul a decolat spre Londra şi chiar acum aterizează aici, pe aeroportul din Iaşi.
În iulie 2018, acelaşi avion a avut probleme la decolare pe aeroportul din Birmingham. Piloţii au uitat să introducă în computerul de bord greutatea combustibilului, adică 12 tone, iar la decolare aeronava a lovit cu coada pista. Deşi protocolul îi obliga să se întoarcă, ei au continuat drumul spre Bucureşti. Ancheta a arătat că 190 de pasageri au fost în pericol. Piloţii au fost concediaţi.