Clujenii se plâng de o gălăgie infernală. Zgomotul produs de noile tramvaie e tot mai greu de suportat
La Cluj-Napoca, locuitorii se plâng de o gălăgie infernală. Cel mai rău e pentru cei care locuiesc lângă liniile de tramvai. Deși infrastructura a fost modernizată, chiar şi noile tramvaie se aud ca un tractor cu câţiva zeci de ani în spate. Studiile arată că în România aproape 4 milioane de persoane sunt expuse la un nivel ridicat de zgomot produs de trafic în timpul zilei.
De Alex Prunean la 17.12.2024, 17:34Este zgomotul obişnuit pe care-l aud zilnic clujenii care locuiesc în apropierea liniilor de tramvai. Deşi toată flota a fost înlocuită, poluarea fonică creşte cu fiecare vagon care înaintează pe şine.
Cele mai multe plângeri privind zgomotul produs de tramvaie au venit din zona apropiată de Parcul Central și culmea, făceau referire la cele 24 de garnituri noi, fabricate în România. Acum, când trece un asfel de tramvai, aplicația telefonului înregistrează 102 db, față de 80 db cât ar fi în mod normal nivelul acceptat pentru un oraș aglomerat.
Zgomotul, greu de suportat
Pentru călătorii din interiorul tramvaiului, zgomotul e şi mai greu de suportat. "Sunt destul de gălăgioase și se aude foarte tare când suntem în ele", spune un călător. "Dacă încerci să vorbești așa una cu alta, nu prea se aude", spune alt călător.
Reprezentanţii companiei de transport spun că de vină pentru zgomotul produs ar fi uzura de pe învelişul roţilor. "Bandajele roților de la tramvai trebuiesc periodic prelucrate, mai exact trebuiesc rectificate. La început a fost nevoie de niște reglaje pe care producătorul le-a făcut dar între timp aceste badaje se uzează, după un număr de câteva zeci, peste 20.000 de km de regulă ele se uzează", e explicat Liviu Neag, director CTP Cluj.
Ce măsuri au fost luate
Pentru a le face mai silențioase, a fost cumpărat un utilaj care recondiţioneze roţile din metal. Aparatul a costat 1 milion de euro şi e unicat în România.
Utilajul face totul automat, fiind programat de pe calculator și supravegheat de un singur angajat, față de 15 persoane câte erau nevoite înainte să lucreze manual la această operațiune, ce dura chiar câteva zile. Acum, totul durează doar câteva ore, cât tramvaiul trece extrem de încet și în etape peste zona în care se află strungul.
Preţul unui singur tramvai se apropie de suma de două milioane de euro. Cea mai mare parte a banilor au fost atrași din fonduri europene nerambursabile. Conform unei organizaţii de mediu, pe parcursul anului 2023, 50% din senzorii de zgomot din Cluj-Napoca au avut valori peste limita admisă.