Cum era "examenul de circulaţie" în 1859
Examenul auto este astăzi ceva banal. Puţin ştiu însă de unde şi cum a pornit ideea de examen de circulaţie. Povestea acestuia este extrem de haioasă.
De Redactia Observator la 22.06.2014, 17:23Examenul auto este astăzi ceva banal. Puţin ştiu însă de unde şi cum a pornit ideea de examen de circulaţie. Povestea acestuia este extrem de haioasă.
Astfel, în 1859 în Bucuresti s-a redactat, experimental, prima “ordonanţă pentru reglementarea trăsurilor”, acesta putând fi considerat primul act care reglementa circulaţia rutieră.
Din acest document reiese că birjarii erau obligaţi să circule numai la pas şi să fie atenţi să nu stropească pietonii. Nouă ani mai târziu, regulile devin ceva mai serioase. Aşa că în1868, apare “Regulamentul pentru trăsurile de piaţă şi Bucureşti”.
“Nimeni nu e volnic a conduce trăsura fără livret; trăsurile să fie curate şi de bună stare, iar hrana cailor să fie: fan, ovaz şi orz, căci orice trăsură cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula; conducătorii să fie îmbrăcaţi curat, cu haine cuviincioase; conducăorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu muşterii; birjarii prinşi pe capră beţi, se vor aresta; toate trăsurile vor avea, noaptea, felinare aprinse”, se arată în document. Doar cei care aveau cel puţin 21 de ani puteau “conduce” trăsura.
Totuşi, primele examene auto au fost organizate în decembrie 1907. În ceea ce priveşte “şcolile de şoferi”, prima apare în 1911. În acele vremuri examenul avea 2 probe: viteza pe şosea şi frânarea bruscă, în clipa în care examinatorul aruncă în faţa maşinii un sac cu paie.