DNA, solicitat să intervină în scandalul dintre ministrul Transporturilor şi fosta şefă TAROM
Scandalul uriaş de la TAROM ajunge la DNA! Procurorii anticorupţie s-au autosesizat, după ce fosta directoare a companiei aeriene l-a acuzat pe ministrul Răzvan Cuc că i-a ordonat să ţină la sol cinci avioane.
De Redactia Observator la 18.10.2019, 19:28- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Scandalul uriaş de la TAROM ajunge la DNA! Procurorii anticorupţie s-au autosesizat, după ce fosta directoare a companiei aeriene l-a acuzat pe ministrul Răzvan Cuc că i-a ordonat să ţină la sol cinci avioane. Totul, pentru ca zeci de parlamentari din ţară să nu ajungă la vot în ziua moţiunii de cenzură, iar guvernul Dăncilă să rămână la putere. După acuzaţiile extrem de grave, premierul demis a anunţat că trimite corpul de control şi la TAROM, şi la Ministerul Transporturilor.
Întreaga poveste a început de la o declaraţie dată de Mădălina Mezei, fostul director al TAROM, care spunea că "domnul Cuc m-a chemat la el în birou cu două zile înainte, să-mi spună că trebuie să anulăm nişte curse interne ca să oprim accesul parlamentarilor la votarea moţiunii de cenzură. I-am spus că nu este în puterea mea. Când am refuzat, dumnealui a încercat să găsească alte soluţii".
Cinci curse urmau să fie oprite sau întârziate la ordinul ministrului Transporturilor, acuză fostul director TAROM. Două aeronave din Timişoara şi câte una din Baia Mare, Oradea şi Satu Mare, în care călătoreau zeci de parlamentari ai Opoziţiei.
Zburau spre Bucureşti în ziua moţiunii de cenzură, moţiune pe care Răzvan Cuc ar fi încercat astfel să o boicoteze, susţine Mădălina Mezei.
Mădălina Mezei, fost director TAROM: Am sunat directorul operaţional aici de faţă. L-am rugat să aibă grijă să nu aibă întârziere. Am sunat directorul tehnic şi i-am spus să aibă grijă şi comandantul cursei pe care am încercat să-l previn că dacă va proceda aşa, toată lumea o să ştie. E în defavoarea companiei
Toate avioanele au decolat şi aterizat la timp. După câteva zile, Mădălina Mezei a fost sunată de Consiliul de Administraţie şi anunţată că a fost demisă prin unanimitate de voturi. N-a fost o coincidenţă, acuză ea. Oficial, reprezentanţii TAROM invocă slaba pregătire a Mădălinei Mezei.
"Consiliul de Administraţie al TAROM a subliniat în nenumărate rânduri nemulţumirile faţă de slaba pregătire profesională a doamnei Mădălina Mezei, evidenţiată prin materialele pe care aceasta le prezenta în şedinţele dedicate "Salvării TAROM!", a fost mesajul transmis de membrii Consiliului de Administraţie.
Răzvan Cuc, ministrul interimar al Transporturilor: Eu nu am cerut să se anuleze nicio cursă. Doi la mână, toate cursele au ajuns la timp. Ca să ţii un avion la sol trebuie să aibă nişte probleme tehnice. Ce puteam să fac? Să mă duc eu la piloţi, la mecanici, să scot o piuliţă
Ministrul recunoaşte totuşi că s-a interesat de lista parlamentariulor care vor veni spre Bucureşti.
Răzvan Cuc, ministrul interimar al Transporturilor: Am întrebat-o pe doamna Mezei, ce parlamentar zboară şi dacă totul este în regulă
Indiferent de cerinţele ministrului, aeronavele nu puteau fi oprite la sol.
Sorin Stoicescu, membru în Consiliul de Administraţie al TAROM: Există un program. Se numeşte program de vară, unde sunt programate cursele stabilite, orele. Totul este bătut în cuie. Nu se pot modifica aşa, când vrea cineva. Că există întârzieri de natură tehnică, asta este altceva. Să dai motive să opreşti avioanele este deja o infracţiune
E şi motivul pentru care DNA s-a autosesizat şi va face o anchetă. Scandalul a ajuns şi la Guvern.
Premierul a trimis astăzi Corpul de Control atât la compania aeriană TAROM, cât şi la Ministerul Transporturilor.
Aflată într-o continuă încercare de redresare, TAROM a ajuns la al cincilea director în doar un an. 300 de angajaţi ar urma să fie daţi afară, conform planului de restructurare.
La finalul anului trecut, compania aeriană de stat avea 1.910 angajați. Ultimul an cu profit pentru compania aeriană, la care statul român prin Ministerul Transporturilor deține 97,22% din acțiuni, a fost 2007.
Între ianuarie şi aprilie 2019, Compania Naţională TAROM a înregistrat pierderi financiare record, de aproape 63 de milioane de lei.
Asta înseamnă peste 100.000 de euro pierderi zilnice, adică 4.600 de euro pe oră.