Copilotul familiei Ceauşescu, mărturii cutremurătoare despre fuga dictatorului
"Nicolae Ceauşescu era speriat. Elena Ceauşescu ţinea capul jos şi n-a scos un sunet în elicopterul cu care am fugit de pe acoperişul Comitetului Central". Sunt cuvintele celui care era la manşă, în ziua de 22 decembrie 1989.
De Redactia Observator la 23.12.2019, 19:52"Nicolae Ceauşescu era speriat. Elena Ceauşescu ţinea capul jos şi n-a scos un sunet în elicopterul cu care am fugit de pe acoperişul Comitetului Central". Sunt cuvintele celui care era la manşă, în ziua de 22 decembrie 1989. În exclusivitate, comandorul Ştefan Mihai vine cu detalii care nu au fost spuse niciodată în 30 de ani. Cum au încercat dictatorii să-şi găsească salvarea şi cum aeronava a fost la un pas de prăbuşire în centrul Capitalei.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Simţeam teamă, frică, nu ştiam, nu ştiu, nici nu mă gândeam, cu gândul să ajungem, să vedem ce s-o întâmpla
La ora 11 şi 40 de minute, acest elicopter ateriza pe acoperişul Comitetului Central şi aştepta ordine!
Comandor Ştefan Mihai. Avea 37 de ani în momentul în care a fost obligat să ia cele mai grele decizii din viaţa lui. După trei decenii, din aeronava care i-a extras pe soţii Ceauşescu, pilotul îşi aminteşte fiecare clipă. Îl vede şi-acum, cu ochii minţii, pe dictator!
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Terminat! Terminat era. Că el a fost adus de unde a ieşit de la lift, de acolo, ei au fost aduşi de cei de la Direcţia a V-a, au fost aduşi pe sus, de mâini. Speriat, speriat, speriat, nu ştia ce se poate întâmpla
Ora 12 şi zece minute. Delfinul decolează!
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Elicopterul era supraîncărcat. Aveam şi o balustradă în faţă. La prima încercare nu vrea să se ridice. Maluţan a forţat motoarele şi a reuşit să ieşim să trecem de balustradă, după care am făcut viraj stânga şi am picat... În jur de 20 de metri... Am depăşit greutatea maximă a elicopterului la decolare
La doar câteva sute de metri de mulţimea furioasă, aeronava a fost la un pas să se prăbuşească. Chiar pe Bulevardul Magheru. Pilotul, colonelul Vasile Maluţan, a reuşit salvarea. Apoi s-a uitat către colegul lui.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Mi-a spus "De data asta am scăpat. Să vedem de acum încolo!"
Aeronava, model DAUPHIN 356, cu numărul 203, are o capacitate de şapte locuri. În acel moment, erau nouă persoane la bord. În faţă, pe primele scaune, erau piloţii, mecanicul de bord şi soţii Ceauşescu. În spate, pe trei locuri, aghiotanţii Florian Rus şi Marian Rusu stăteau înghesuiţi lângă membrii Comitetului Executiv, Manea Mănescu şi Emil Bobu.
Aici s-a urcat Elena Ceauşescu. Pe acest scaun. Aici stătea Nicolae Ceauşescu şi, imediat lângă el, mecanicul de bord, Stelian Drăgoi.
Prima oprire, Snagov. La Vila de protocol, Manea Mănescu şi Emil Bobu au fost daţi jos. Timp de 40 de minute, dictatorii au căutat un loc sigur de scăpare. Dolj, Olt, Dâmboviţa, Argeş şi Tulcea. Nicio bază nu i-a primit. S-au îndreptat spre Piteşti.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Şi-a luat rămas bun de la Bobu şi Manea Mănescu şi Mănescu i-a sărutat mâinile lui Ceauşescu
Din vila de protocol, Nicolae Ceauşescu a urcat în elicopter cu o plasă de alimente.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Avea o pungă în care ulterior mi-am dat seama ce era. Un strugure, câteva mere şi o franzelă
Imediat după decolare, piloţii au fost înştiinţaţi că spaţiul aerian al României a fost închis. Ceauşescu a ordonat să nu transmită localizarea. Câteva minute mai târziu, au fost reperaţi.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Atunci eu am strigat la Maluţan şi am spus, nene, ăştia ne doboară. Şi atunci, Maluţan a luat căştile, s-a sucit la Ceauşescu şi i-a zis: suntem reperaţi radar şi vom fi pulverizaţi în 1-2 minute. Atunci el ne-a făcut semn să aterizăm
Au aterizat la 50 de metri de şosea, lângă localitatea Boteni, unde unul dintre aghiotanţi a oprit o maşină, la ocazie.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: L-a chemat pe Maluţan acolo să-şi ia la revedere şi acolo i-a spus să nu dăm poziţia unde i-am lăsat
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Am luat legătura cu punctul de comandă şi am spus ce s-a întâmplat şi am dat şi locul unde i-am lăsat
Dictatorii au ajuns la Miliţie şi, apoi, au fost duşi la Unitatea Militară din Târgovişte unde, după trei zile, au fost executaţi.
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Am oprit motoarele şi am început să plâng. Am pus capul aşa. Nu am simţit niciun regret când am transmis unde i-am lăsat. Trebuia să spun
Comandor Ştefan Mihai, copilot familia Ceauşescu: Nu cred că aş fi făcut altfel. Era comandantul suprem, dacă mi s-a dat ordin, eram militar. Ce puteam să fac?
Sunt 30 de ani de când România a fost frontul unui război cu mii de victime.
Ultimul zbor al dictatorului a însemnat sfârşitul regimului. Astăzi ne bucurăm de libertate.
Vasile Maluţan şi Ştefan Mihai au fost avansaţi în grad şi au continuat să piloteze aeronavele statului. Colonelul Maluţan a murit, cinci ani mai târziu, prăbuşit într-o vie. Comandorul Ştefan Mihai s-a pensionat în 2005. Aeronava DAUPHIN 365 este acum operată de Serviciul Român de Informaţii.