Ministerul Finanțelor modifică proiectul OUG pentru reglementarea salariilor angajaţilor part-time
Ministerul Finanțelor a publicat, miercuri, pe site-ul oficial, proiectul Ordonanței de urgență care reglementează salariile angajaţilor part-time.
De Redactia Observator la 07.02.2018, 23:01- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Ministerul Finanțelor a publicat, miercuri, pe site-ul oficial, o nouă formă a proiectului Ordonanței de urgență care reglementează salariile angajaţilor part-time.
Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, anunțase, marți, că a găsit soluţia pentru problemele apărute ca urmare a trecerii contribuţiilor sociale de la angajator la angajat. Guvernul urmând să aprobe o ordonanță de urgență care vizează patru categorii profesionale, și anume: persoanele fizice încadrate în grad de handicap grav sau accentuat, persoanele fizice care desfăşoară activităţi de creare de programe pentru calculator - IT-iştii, persoanele fizice care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă (sezonierii).
Potrivit textului OUG, la articolul 146, alineatul (54) se aduce o nouă modificare: "(54) ) În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată potrivit alin. (5) este mai mică decât contribuția de asigurări sociale stabilită potrivit alin. (51), diferența se plătește de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit”.
Iată textul proiectului OUG:
”Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART.I
(1) Prevederile prezentului articol se aplică persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor în baza contractelor individuale de muncă sau a actelor de detaşare, aflate în derulare la data de 31 decembrie 2017 și care se încadrează în categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, al căror salariu brut lunar este majorat cu cel puțin 20% față de nivelul celui din luna decembrie 2017, în perioada de aplicare a prezentului articol precum și persoanelor fizice prevăzute la art. 168 alin. (2) și (4) din Codul fiscal.
(2) În sensul prezentei ordonanțe de urgență salariul brut din luna decembrie 2017, menționat la alin. (1), cuprinde salariul brut de încadrare şi elementele de natura veniturilor salariale care se acordă, în fiecare lună, conform contractului individual de muncă valabil în luna decembrie 2017, care constituie bază de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii.
(3) În cazul în care contractul individual de muncă a fost suspendat până la data de 31 decembrie 2017 sau este suspendat la această dată, iar angajatul își reia activitatea în cursul anului 2018, salariul brut luat în considerare este cel prevăzut la alin. (2).
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplică:
a) personalului din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului, prevăzut în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;
b) de la data operării modificării, în situațiile în care, potrivit acordului de voință al părților, în cadrul perioadei prevăzută la art. III alin. (1) nivelul salariului brut lunar este diminuat sub nivelul prevazut la alin. (1);
c) pentru perioada în care contractul individual de muncă este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 168 alin. (5) din Codul fiscal, pentru angajații prevăzuți la alin. (1) și (3) angajatorii/plătitorii, după caz, stabilesc, rețin la sursă și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate, după următoarea formulă de calcul:
CASS reținută = venit brut 2018 – CAS datorată in 2018 – salariu net decembrie2017
Simbolurile utilizate au următoarele înțelesuri:
a) CASS reținută = contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută de către angajatori/plătitori din salariul brut în lună, care nu poate fi mai mare decât contribuția calculată și datorată conform dispozițiilor Codului fiscal;
b) venit brut 2018 = venitul bază de calcul al CASS, realizat în anul 2018;
c) CAS datorată in 2018 = contribuţia de asigurări sociale, calculată și reținută de către angajatori/plătitori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
d) salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contribuţiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, în luna decembrie 2017, corespunzător salariului brut prevăzut în contractul individual de muncă, aflat în derulare la data de 31 decembrie 2017.
(6) În cazul în care, în cursul lunii, contractul individual de muncă este suspendat, a încetat raportul de muncă sau intervine detașarea angajatului, salariul brut de referință menționat la alin. (2), se recalculează proporțional cu numărul de zile lucrate în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate.
(7) Dispozițiile prezentului articol sunt aplicabile și în cazul în care pentru angajații detașați, drepturile salariale sunt plătite de către entitatea la care au fost detaşați pe baza informațiilor transmise de angajator referitoare la îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1), respectiv majorarea cu cel puțin 20% a salariului brut de referință prevăzut la alin.(2).
(8) Valoarea reprezentând diferența pozitivă dintre contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată și calculată potrivit prevederilor Codului fiscal și contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută potrivit alin. (5), se stabilește de către angajator/plătitor și se evidențiază distinct ca sumă dedusă în Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, reglementată potrivit Codului fiscal.
(9) Organul fiscal central transmite zilnic, în sistem informatic, unităților Trezoreriei Statului, un fișier conținând sumele deduse potrivit alin. (8). Acest fișier cuprinde și data plații reprezentată de scadența contribuției de asigurări sociale de sănătate declarată. Pe baza acestui fișier se debitează automat un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului și se creditează contul de venituri al Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului. Documentul justificativ pe baza căruia se realizează fișierul îl reprezintă Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.
(10) Organul fiscal central transmite zilnic, în sistem informatic, Casei Naționale de Asigurări de Sănătate informații cu privire la contribuția de asigurări sociale de sănătate, datorată și calculată potrivit prevederilor Codului fiscal, declarată prin Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.
(11) Verificarea modului de determinare a diferenței prevăzute la alin. (8) se realizează de organele fiscale potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pe baza unei analize de risc specifice.
(12) Dispozițiile prezentui articol sunt aplicabile și în cazul în care sunt stabilite diferențe în plus față de suma dedusă de angajator/plătitor prin declarația prevăzută la alin. (8), fie prin corectarea declarației fiscale de către angajator/plătitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de către organul fiscal competent.
(13) În cazul în care sunt stabilite diferențe în minus față de suma dedusă de angajator/plătitor prin declarația prevăzută la alin. (8), fie prin corectarea declarației fiscale de către angajator/plătitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de către organul fiscal competent, aceasta se recuperează la bugetul de stat prin debitarea contului de venituri al Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului și creditarea contului bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscală al angajatorului/plătitorului. În acest caz, angajatorul/plătitorul este obligat la plata diferenței în minus.
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă„.