Proiect pilot. Primul oraș din România care va introduce autobuze fără șofer. "Am multă încredere în tehnologia din ziua de azi"
Cluj-Napoca intră în rândul oraşelor europene care introduc autobuzele autonome în transportul în comun. Două astfel de vehicule fără şofer vor prelua pasageri în cadrul unui program pilot. Dacă iniţiativa va avea succes, încă 12 autobuze vor fi achiziţionate. Deşi nu va acţiona volanul, un angajat va sta totuşi în scaunul şoferului, în timpul experimentului, pentru a interveni în caz de urgenţă.
De Redactia Observator la 01.04.2021, 09:06- Cele mai importante știri ale zilei sunt la Observator 19, Antena 1
Autobuzul autonom va transporta doar 12 pasageri, de trei ori mai puţini faţă de un autobuz normal. Însă datorită dimensiunilor reduse, acesta va putea ajunge în locuri unde celorlalte mijloace de transport le este imposibil să pătrundă.
Ovidiu Câmpean, director programe Primăria Cluj: Linia zero va conecta obiective din zona centrală a oraşului.
În primele luni, în autobuz va fi în permanenţă şi un operator, care să poată interveni în caz de pericol. Deşi, şansele unui accident sunt mult mai mici decât în cazul unei maşini cu şofer.
Localnic: M-aş simţi foarte în siguranţă, am multă încredere în tehnologia din ziua de azi.
Localnică: La cât de avansată e tehnologia în ziua de astăzi, cred că ar fi un lucru bun.
De altfel, şi specialiştii consideră că autobuzul autonom este cât se poate de sigur.
Prof. dr. ing. Bogdan Varga, Departamentul Autovehicule Rutiere si Transporturi - Universitatea Tehnica Cluj: Este permanent conştient de poziţia pe care o are, e permanent conştient de factorii perturbatori care ar putea să apară. Fie că e vorba de un autovehicul sau de un pieton, va fi analizat în regim de urgenţă, iar decizia va fi automat de oprire.
Proiectul pilot este finanţat cu bani europeni şi urmăreşte reducerea poluării din Cluj-Napoca. În prima fază, vor fi achiziţionate două astfel de autobuze. Iar dacă ele îşi vor demonstra utilitatea în traficul din Cluj-Napoca, numărul lor va creşte treptat până la 14.
Astfel de autobuze sunt deja folosite în Viena, Paris, Lyon şi Hamburg.