Recuperarea navei cu oi din portul Midia a fost amânată. Specialiștii vorbesc de un pericol biologic
Armatorul navei cu oi care s-a răsturnat în Portul Midia nu a prezentat în timp util un plan de recuperare a ambarcaţiunii. A mai cerut un răgaz de 24 de ore. Dacă nici mâine nu are o soluţie, atunci de aducerea navei la cheu se va ocupa statul. Operaţiunea costă milioane de euro, bani ce pot fi recuperaţi doar în instanţă.
De Redactia Observator la 04.12.2019, 21:08- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Armatorul navei cu oi care s-a răsturnat în Portul Midia nu a prezentat în timp util un plan de recuperare a ambarcaţiunii. A mai cerut un răgaz de 24 de ore. Dacă nici mâine nu are o soluţie, atunci de aducerea navei la cheu se va ocupa statul. Operaţiunea costă milioane de euro, bani ce pot fi recuperaţi doar în instanţă. Între timp, specialiştii se tem de efectele pe care le vor avea asupra apei mării miile de cadavre în descompunere. Din păcate, autorităţile anunţă că din cele 250 de oi salvate, 70 au murit ulterior din cauza rănilor.
Au trecut 10 zile de când nava cu aproape 15.000 de oi la bord s-a răsturnat în Portul Midia. Armatorul care trebuia să conceapă planul de recuperare nu a făcut-o în termenul legal. A cerut o păsuire până mâine pentru a găsi o soluţie.
Alexandru Mezei, directorul Autorităţii Navale Române - Acesta nu a răspuns solicitării noastre. Dacă nici mâine armatorul nu va oferi un plan concret, operaţiunea va fi preluată de statul român.
Monica Velicu, purtător de cuvânt APMC - Autoritatea Navală Română are posibilitatea de a dispune ca Administraţia Porturilor Maritime să intervină în acest caz. Vom interveni în momentul în care vom primi dispoziţia să intervenim.
O operațiune dificilă și costisitoare
Recuperarea navei presupune, mai întâi, aducerea acesteia pe lina de plutire. Pentru asta, punţile superioare ale navei trebuie să fie golite de oi şi furaje, să fie sigilate şi asigurate pentru ca ridicarea navei să se facă în condiţii de siguranţă. Operaţiunea va costa în jur de 2 milioane de euro, dar nu se ştie dacă autorităţile au aceşti bani.
Alexandru Mezei, directorul Autorităţii Navale Române - Uudeva la 1.840.000 cu cinci zile durând operaţiile. Fiecare zi peste cele cinci zile cu nişte costuri estimate la 235.000 pe zi. De euro!
Între timp, pompierii şi scafandrii se luptă cu cadavrele în descompunere. Au reuşit să scoată din câteva mii câteva sute în ultimele zile.
În timpul operaţiunii, un scafandru se află în permanenţă în apă. Tot el va găsi animalul şi îl va lega. Ceilalţi îi acordă asistenţă. Iar cei aflaţi pe barjă vor trage animalul până în această zonă pentru a-l pune în bazine.
Semnal de alarmă asupra pericolului biologic
Dacă oile nu vor fi scoase până se încălzeşte vremea, apa din jurul navei va rămâne fără oxigen din cauza bacteriilor care descompun corpurile animalelor.
Mihaela Cândea, director executiv Mare Nostrum - Peştii şi celelalte organisme din zona acvatoriului nu vor mai avea oxigen, nu vor mai putea să îşi asigure necesarul de oxigen şi vor muri şi de asemenea vor apărea înfloririle algale.
Testele apei luate de lângă navă au arătat până acum o creştere uşoară a nitraților. Adică un semn că a început descompunerea cadavrelor.