Se împlinesc 142 de ani de la naşterea unui geniu: Traian Vuia. Lucruri INEDITE
La data de 17 august 1872 s-a născut Traian Vuia, pionier al aviaţiei române, membru al Academiei Române dar cel mai important, omul care nu şi-a lăsat visul să moară.
De Redactia Observator la 17.08.2014, 13:17Traian Vuia a fost pasionat de mic copil de zbor. Vuia a dovedit încă din clasele primare o atracţie pentru mecanica aplicată şi fizică. Avea zece ani când a dezvoltat o pasiune pentru zmeie: urmărea atent detaliile lor şi construia continuu altele mai performante.
La liceu începe să explice ce se petrece în jurul aparatului şi forţele care acţionează la lansarea şi menţinerea lui în aer şi cum îşi menţine echilibrul.
După ce a absolvit liceul, Vuia a plecat la Budapesta unde s-a înscris la Politehnică, secţia mecanică. Lipsurile financiare îl determină să se înscrie la Drept, astfel că începe practica la birourile de avocatură din Banat pentru a-şi asigura existenţa.
În 1901 îşi ia doctoratul în Ştiinţe Juridice şi se întoarce la Lugoj pentru a continua marea sa pasiune: zborul uman! Începe construirea primului aparat de zbor, numit aeroplan-automobil, dar din cauza lipsei banilor nu duce proiectul la bun sfârşit, astfel că decide să plece la Paris în iulie 1902.
VICTOR TATIN ÎI SPUNE CĂ ESTE IMPOSIBILĂ IDEEA SA.
Traian Vuia se duce la Victor Tatin, un cunsocut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Acesta îi transmite că este imposibilă ideea sa, întrucât are nevoie de un motor adecvat. Nu renunţă şi trimite proiectul Academiei de Ştiinţe de la Paris, în care prezenta posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul, cât şi procedura de decolare.
În 1903 se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august în acelaşi an, pentru aeroplan automobil, iar în 1904 începe să construiasă un motor, invenţie personală, obţinând în acelaşi an un brevet şi pentru această invenţie. În februarie 1905 termină partea mecanică a aeroplanului, iar în decembrie îi montează motorul. Aparatul de zbor este numit Vuia I, cu o greutate de 250 de kg, un motor de 20 CP şi o suprafaţă de susţinere de 14 mp.
PRIMELE EXPERIMENTE.
În 1905 începe primele experimente, fără aripi, pentru a căpăta experienţă în manevrarea aparatului de zbor. Pe 18 martie 1906, în Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată! După ce a accelerat pe o distanţă de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, zburând pe o distanţă de 12 metri, apoi a aterizat!
Publicaţii din SUA, Franţa şi Marea Britanie au umplut paginile cu laude la adresa românului care a realizat primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul, cu mijloace propriii de decolare, propulsie şi aterizare.
Vuia nu s-a oprit aici, brevetând în 1925 un generator de abur, dar şi două elicoptere între 1918 şi 1922. Pe 3 septembrie 1950, Vuia s-a stins din viaţă la vârsta de 78 de ani, la Bucureşti, fiind înmormântat la cimitirul Bellu.