Sistem nou de acostare a navelor de mare tonaj, în Portul Constanța: "Este în întregime făcut în România"
Aglomeraţia din Portul Constanţa ar putea fi rezolvată. Autorităţile au implementat un sistem inovator de acostare pentru nave de mare tonaj. Două geamanduri au fost montate în largul mării, iar navele şi barjele se vor lega la ele pentru a face mai rapid transferul cerealelor, de exemplu. În acest fel, portul îşi va mări capacitatea de încărcare.
De Cristina Niță la 16.01.2025, 10:19- O copilă de 14 ani a născut în baia din casă, ajutată de mamă, după ce a ascuns sarcina de părinţi. DETALII la Observator 17:00, la Antena 1
- A fost prins hoțul picioarelor amputate de la Spitalul Cantacuzino din Bucureşti. Cum şi-a motivat fapta în faţa poliţiştilor
O investiţie de peste 1.5 milioane de euro îi va scuti pe operatorii de mărfuri de timp şi bani pierduţi în port. Noul sistem de acostare a barjelor şi navelor maritime constă în montarea unor geamanduri care permit ancorarea navelor direct în largul mării. De acolo, cu ajutorul macaralelor plutitoare, marfa este încărcată pe o altă navă şi pleacă spre destinaţie.
Soluţie pentru aglomeraţia din Portul Constanţa
"Pe noi ca operatori de nave ne costă destul de mult aşteptarea în raza portului. Au fost zile în care s-au asteptat si 7-8 zile, două săptămâni aproape uneori. Operatorii de nave pot scuti până la câteva mii de euro în fiecare zi de aşteptare în raza portului", spune Alexandru Sîntu, director comercial companie de transport. Lipsa de angajați, echipamentele insuficiente și uneori condițiile meteorologice duc la situații în care șoferii așteaptă zile bune să intre la descărcat, iar operatorii din port sunt depășiți de numărul mare de tiruri.
"Este necesară în momentul de aglomeraţie maximă în port, în special în timpul campaniilor agricole şi nu numai. Este vorba de rapiditatea transbordului dintre mărfuri. Mărfurile care vin pe calea fluvială spre cale maritimă. În acest moment, Portul Constanţa este pregătit pentru a face faţă la orice nivel de trafic, inclusiv traficul maxim", a declarat Mihai Teodorescu, director APMC.
Sistemul de acostare, făcut în întregime în România
Geamandurile au fost puse pentru că este digul care le apără de vânt şi furtună. În plus, ele au fost montate la o adâncime a apei de 20 de metri, astfel navele pot ancora în siguranţă.
Lucrările de montare au început în luna septembrie a anului 2024. "Sistemul de acostare este în întregime făcut în România. Montajul s-a făcut într-o săptămână după care s-au făcut probe de tracţiune. În general, pentru nave de până la 70.000 de tone", spune Cristian Antohi, director firmă producătoare geamanduri de acostare.
În 2024, prin Portul Constanţa au trecut 72 milioane tone de mărfuri generale, dintre care 25,5 milioane de tone au reprezentat producţia de cerealele.