Zece sfaturi pentru şoferi! Cum se conduce CORECT o maşină DIESEL pentru a prelungi durata de viaţă a motorului
S-a dovedit în timp că stilul de conducere afectează direct durata de viaţă a motorului şi a maşinii. Dintre toate, maşinile pe motorină sunt cele mai 'sensibile' când vine vorba de stilul de condus. Specialiştii au întocmit o listă de zece sfaturi pentru şoferii care conduc maşini diesel.
De Redactia Observator la 01.08.2017, 11:47S-a dovedit în timp că stilul de conducere afectează direct durata de viaţă a motorului şi a maşinii. Dintre toate, maşinile pe motorină sunt cele mai 'sensibile' când vine vorba de stilul de condus. Specialiştii au întocmit o listă de zece sfaturi pentru şoferii care conduc maşini diesel.
1. Cum porneşti maşina diesel?
Dacă la o maşină pe benzină poţi să dai cheie şi să porneşti imediat cum te-ai urcat, la o maşină diesel e bine să atepti câteva secunde. Mai ales când e frig şi bujiile incandescente trebuie să încălzească camera de ardere. Regula e simplă: te urci, bagi cheia în contact şi dai la automat numai când se sting martorii de bord. Dacă te grăbeşti, s-ar putea să uzezi motorul prematur, deoarece îl forţezi să se învârtă fără să pornească. Iarnă e recomandat să pui contactul de mai multe ori, astfel încât să se încălzească mai mult camera de ardere, iar atunci când vei da la automat să pornească din prima.
2. Nu aştepta pe loc să se încălzească
Motorul diesel se încălzeşte numai în sarcina, iar că să lucreze la randament maxim şi să aibă cel mai bun consum, trebuie să se încălzească. Şi, spre deosebire de motorul pe benzină, temperatura de funcţionare este mai mare la diesel. Aşadar, nu aştepta pe loc să încălzeşti motorul.
3. Nu lasă rezervorul să se golească
Motorină are un punct de îngheţ relativ mic, nu degeaba, când temperatura ajunge iarnă la -20 de grade, multe automobile încep să aibă probleme cu pornirea. Important este să nu lăsăm în rezervor puţină motorină, pe fund, până se aprinde becul. Deoarece se formează condens şi cum motorină e mai uşoară că apă, o să ne trezim cu apă în pompă care îngheaţă făcând dop. Mai mult, nu trebuie să lăsăm pompă de motorină descoperită, deoarece se poate supraîncălzi. Aşadar, lasă mereu minimum un sfert de rezervor plin. Oricum, la cât de puţin consumă un diesel, poţi avea mereu plinul făcut.
4. Scoate-o la drum întins
Din cauza că majoritatea posesorilor de maşini diesel le folosesc exclusiv în oraş, apar şi o mulţime de probleme la motoarele pe motorină. De exemplu, injectoare înfundate, filtre de particule înfundate şi tot felul de senzori şi sonde EGR acoperite de calamină. Dacă mergem cel puţin o dată pe luna la drum întins, aceste probleme nu vor apărea. Sau dacă folosim maşină şi în excursii, sau undeva să ieşim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curată de la turaţia mare şi nu vom mai avea probleme în timp. Aşa că nu te sfii să îţi scoţi dieselul la drum întins şi să mergi tare cu el.
5. Bagă motorină bună
Apropo de piese stricate: principala cauza care duce la injectoare stricate este motorină de o calitate proastă. În România găsim la pompă motorină destul de proastă, nefiltrată suficient, care face depuneri în sistemul de alimentare al maşinii. Aşa că, dacă vrei să te bucuri mulţi ani de dieselul tău, nu ai ce să faci decât să investeşti mereu în motorină mai scumpă, aparent mai de calitate. Adică o motorină mai aditivată care îţi va păstra internele curate. Asta nu înseamnă că, din când în când, nu trebuie să scoţi maşină şi să-i dai puţin jar să mănânce, că să faci o curăţare mecanică.
6. Nu opri motorul dacă staţionezi puţin
În caz că nu ştiai, motorul diesel are cel mai mare consum şi cea mai mare uzură la pornire. Se pare că o pornire a unui motor diesel consumă circa 20 de ml de motorină. Cu aceeaşi cantitate poţi lasă motorul să funcţioneze la ralanti în jur de 25 de minute. În plus, uzură la pornire este mare, din cauza că piesele unui motor diesel sunt grele şi ungerea este proastă când motorul e la primele turaţii. Recomandat este, dacă staţionezi undeva pentru 3-5 minute, să laşi motorul să meargă în loc să-l opreşti şi să-l repornesti repede. Vorbim aici, evident, de o uzură în timp, nu care apare după câteva porniri rapide.
7. Când ai cel mai bun consum?
Chiar dacă toţi posesorii de maşini diesel au impresia că maşina lor e cea mai bună şi mai economică, există o regulă scrisă pe care o putem urmă dacă vrem să avem parte de cel mai bun consum. Mai ales dacă avem o maşină nouă pe care nu o cunoaştem aşa de bine. Este de reţinut că o maşină diesel are cel mai bun consum la începutul cuplului maxim. Aşa că ne uităm frumos în cartea maşinii şi vedem când are maşină noastră cu motorul nostru cuplul maxim. Să zicem că are pe la 1800 rpm. Astfel ştim că noi trebuie să mergem mai mereu, indiferent de treaptă cutiei în care ne aflăm, pe la această turaţie, +/- 200 rpm.
8. Foloseşte cel mai bun filtru de motorină
Tot din ciclul "foloseşte cea mai bună motorină" este şi acest aspect. Adică să folosim cel mai bun filtru de motorină pe care îl putem găsi pe piaţă. Asta putem să stabilim după preţ, deoarece în cazul filtrelor, cele mai scumpe sunt şi cele mai bune. Pentru că sunt de la firme cunoscute, care au un control drastic al calităţii şi folosesc materiale bune. Un filtru de motorină bun este obligatoriu dacă vrem să nu ne batem joc de injectoarele maşinii, mai ales că motorină este... cum este la pompele româneşti. Un alt sfat legat de filtru ar fi să-l înlocuim mai des decât ne spune cartea de service, pentru că acea carte de service este aceeaşi şi dacă avem benzină, şi dacă avem motorină. Chiar dacă e mai scump la diesel, merită fiecare investiţie într-un filtru nou şi bun.
9. Aşteaptă să se răcească motorul
Un alt sfat este legat de oprirea motorului la o maşină diesel. Dacă am venit de la drum întins, adică dacă am mers în regim de autostradă sau chiar şi prin oraş, dar cu viteză mare şi pe caniculă, înainte să oprim motorul de tot e bine să-l lăsăm puţin să să răcească. De fapt, nu să se răcească, ci să-şi egaleze temperaturile pieselor. De exemplu, să-şi egaleze temperatura turbinei (pentru că toate maşinile sunt acum turbo-diesel) cu cea a motorului. 1-2 minute de funcţionare la ralanti face că uleiul şi antigelul să circule în motor şi să preia toată energia termică, reducând puţin temperatura. Dacă nu sunt diferenţe între piesele maşinii vom evita dilatările suplimentare şi uzura prematură a semeringurilor şi a diverselor garnituri.
10. Evită subturaţia
În general, nu este bine să mergem subturat cu nicio maşină. Pentru că o să chinuim motorul, iar acesta are grijă să ne spună că e chinuit, vibrând şi tremurând din toate încheieturile. În cazul unui motor diesel este mai grav dacă circulăm cu maşina subturată deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care dacă o chinuim ne va uza discul de ambreiaj şi rulmentul. În plus, dacă mergem subturat în repetate rânduri, vom rupe suporţii motorului care sunt şi aşa suprasolicitaţi din cauza vibraţiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar dacă avem maşină nouă, după câteva zile de condus o să învăţăm care este turaţia ce-i place cel mai mult maşinii noastre şi vom evita subturatiile.