Zeci de nave maritime aşteaptă să intre pe canalul Sulina. Timpul de aşteptare este şi de 2 săptămâni
Zeci de nave aşteaptă în Marea Neagră să intre pe canalul Sulina, din cauza capacităţii insuficiente de operare din porturile dunărene în raport cu cererea navelor maritime, iar mai multe echipaje ale navelor aflate în aşteptare s-au confruntat cu probleme legate de lipsa proviziilor, scrie Agerpres.
De Redactia Observator la 24.05.2022, 11:03Situaţia înregistrată încă de la începutul lunii este comparată de unii locuitori ai oraşului Sulina cu cea din anii 1980, atunci când a început să funcţioneze prima întreprindere de comerţ exterior din lagărul comunist, actuala regie Administraţia Zonei Libere (AZL), aflată în subordinea Consiliului Judeţean Tulcea.
"Deocamdată, piloţii administraţiei pot asigura în condiţii meteo normale un trafic adecvat al navelor maritime peste capacitatea de operare a porturilor. Porturile nu pot face faţă unui asemenea trafic, în special porturile ucrainene, şi navele aşteaptă foarte mult în zonele de ancoraj de pe Dunărea maritimă, îngreunând traficul celorlalte nave", potrivit Administraţiei Fluviale Dunărea de Jos (AFDJ).
Potrivit acesteia, AFDJ deţine 36 de piloţi, iar până la data de 7 mai a.c. cel mai lung timp de aşteptare a unei nave în Marea Neagră a fost de 12 zile.
În momentul de faţă, la bara Sulina, unele nave aşteaptă să intre pe şenalul navigabil aproape două săptămâni.
Aşteptări şi de două săptămâni
"A fost foarte dificil să stăm cu nava ancorată atât de mult. Am aşteptat 13 zile în mare. Proviziile de apă şi alimente s-au terminat şi a fost foarte greu pentru noi, echipajul. Sunt de 35 de ani pe mare şi s-a mai întâmplat asta, dar pe Sulina este pentru prima dată", a declarat Ali T., şeful ofiţerilor de pe nava "Barlas", aflată sâmbătă în Portul Sulina.
Pentru unii locuitori ai oraşului Sulina, situaţia din ultima lună este similară cu cea din anii 1980, perioadă în care se derula proiectul de dezvoltare a Portului liber Sulina.
"Această fluctuaţie de nave a mai fost în anii 1980, când se făceau exporturi masive. (...) Atunci AZL mergea la capacitate maximă şi era un flux continuu de tranzitare. Aglomerări de nave mai erau când era furtună şi nu se putea intra în port. Dar să stea 100 de nave două săptămâni în Marea Neagră nu s-a mai întâmplat", a afirmat Ştefan Ivanov, din Sulina.
AFDJ Galaţi este instituţia responsabilă de asigurarea condiţiilor de navigaţie pe Dunărea maritimă şi fluvială prin dragaje de întreţinere, măsurători topohidrografice şi efectuarea pilotajului navelor maritime pe Dunăre, între rada Sulina şi Brăila.
Instituţia deţine 36 de piloţi care însoţesc navele maritime de la 10 ore până la 16 ore, în funcţie de operaţiunile din porturi, procedura de pilotaj fiind instituită de Comisiunea Europeană a Dunării în anul 1857, pentru a evita blocarea şenalului navigabil.