De ce a investit Ungaria 4 milioane de euro într-un hotel din Transilvania. Om de afaceri: "Nu am avut niciodată vise să îmi dea statul ceva"
Ungaria va investi o sută de milioane de euro în turismul din Transilvania. Hoteluri de 4 şi 5 stele vor fi construite în Mureş, Covasna şi Harghita. Banii vin direct de la guvernul de la Budapesta, iar investiţiile vor genera 500 de noi locuri de muncă. Şi de la Bucureşti vin semnale de dezvoltare. Guvernul pregăteşte o strategie de investiţii pentru turismul balnear şi domenii schiabile.
De Redactia Observator la 15.06.2022, 19:52Turismul. Sau arta de a face bani din frumuseţea unei ţări. E un capitol la care România primeşte lecţii de la alţii. În Transilvania, vecinii din Ungaria au construit o întreagă strategie.
Constantin-Daniel Cadariu, Ministrul Antreprenoriatului și Turismului: Orice infuzie de capital este binevenită în orice domeniu, cu atât mai mult în domeniul turismului.
Sfântu Gheorghe, Covasna. Oraşul a înflorit după ce tot Ungaria a construit aici un stadion modern de fotbal, pentru echipa Şepşi. Cu mii de suporteri care ajung la meciuri, localitatea îşi face tot mai mult loc pe harta turistică.
Lehel Boer, om de afaceri: Sfântu Gheorghe este municipiu reşedinţă de judeţ fără un hotel de 4 stele, se dezvoltă oraşul acesta. Cu sportul stăm foarte bine. Deci suntem vizitaţi de fel şi fel de oameni.
E loc de investiţii și profit în turism, iar Ungaria n-a stat pe gânduri
A finanţat parţial un hotel de 4 stele în valoare de 4 milioane de euro. E aproape gata de inaugurare. De ce cu bani din Budapesta?
Lehel Boer, om de afaceri: Simplu, alte fonduri nu am aflat că m-ar fi susţinut. Nu am avut niciodată vise de la statul nostru să îmi dea ceva, măcar să nu mi le ia.
Nu doar în Transilvania, antreprenorii din turism au încetat demult să spere că statul român va face din acest domeniu unul prioritar. Ministrul recunoaşte.
Constantin-Daniel Cadariu, Ministrul Antreprenoriatului și Turismului: În trecut a fost o şansă, dar a fost ratată şi mă refer la acel moment de acum 10-12 ani când statul român a investit peste 30 de milioane de euro ca să îşi creeze un brand de ţară. Un efort financiar, un efort uman, o implicare imensă de la acel moment stă şi zace de ani de zile într un sertar de la minister.
Ungaria pregăteşte investiţii de 100 de milioane de euro doar în Transilvania
La doar câţiva kilometri de Sfântu Gheorghe, ascuns într-o pădure din Harghita, un alt resort de patru stele, cu spa, atrage oaspeţi din toată Europa. A costat 9 milioane de euro. Guvernul de la Budapesta a plătit jumătate.
Zsuzsa Kopacz, director de marketing: Aici nu avem extrasezon. Vin şi din străinătate, da. Ne caută pentru că suntem într un loc exclusiv cu munte, cu are curat, cu multă pădure, evenimentele astea vulcanice, mofetele, apele termale şi lacul Sfânta Ana.
80.000 de turişti vizitează anual zona. Nu doar pentru natură şi relaxare, ci şi pentru gastronomie.
Zsuzsa Kopacz, director de marketing: Asta aud prin toată ţara că mâncarea din secuime e preferata românilor că avem alte reţete, alt mod de preparare şi evident şi reţete tradiţionale vechi.
România e plină de locuri gata să fie descoperite. Turism se poate face oriunde. Şi-n orice anotimp. Aşa a început povestea pârtiei de bob de la Lunca de Sus, un alt sat din Harghita care atrage turişti. O afacere de familie, mică la început, care acum se dezvoltă, parţial cu bani din Ungaria. 6 milioane de euro a costat infrastructura hotelieră - welness, piscine exterioare şi hotel la baza pârtiei.
Antal Arpad, om de afaceri: Este un sat micuț, dar avem turişti foarte multi care vin nu numai din sat, vin din toata ţara. Localnicii din sat le oferă cazare turiștilor...
Aproape tot satul contribuie la turismul local - plimbări cu trăsura, drumeţii montane, echitaţie. Statul român a urmat exemplul şi a contribuit cu bani pentru tunurile de zăpadă.
Ministrul Turismului spune că și România susține dezvoltarea turistică din Ardeal
Reporter: Putem spune că şi statul a investit în dezvoltarea turistică din Ardeal?
Constantin-Daniel Cadariu, Ministrul Antreprenoriatului și Turismului: Da, conform cerinţelor administraţiilor locale punerea în practică a unoi astfel de proiect ţine fix de implicarea administraţiei locale de acolo, de interes.
Ministerul lucrează acum la o hotărâre de guvern care să defineasca domeniile strategice de investiţii în turism - adică domenii schiabile şi sectorul balnear. În prezent, România are 266 de pârtii de ski, dar numai 256 de kilometri de pârtie - adică lungimea medie e sub un kilometru. Iar în sectorul balnear, dintre cele peste 100 de localităţi cu potenţial, numai 32 sunt staţiuni. Marea majoritate dinainte de Tevoluţie.