Exporturile de cărbune ale Rusiei au ajuns la un maxim al ultimilor 5 ani. Cum profită rușii de criza energetică
Exporturile de cărbune din Rusia au revenit la cel mai înalt nivel înregistrat vreodată, după ce Uniunea Europeană a ridicat o parte din restricțiile privind transportul mărfurilor, facilitând redirecționarea volumelor către Asia. Livrările din luna octombrie au fost de aproape 16,6 milioane de tone, aproape de nivelul din iunie, care a fost cel mai ridicat din 2017, arată cifrele firmei de analiză Kpler. Exporturile au scăzut un pic de atunci, în conformitate cu volatilitatea sezonieră normală, notează Bloomberg.
De Adrian Popovici la 07.12.2022, 11:22Uniunea Europeană a interzis importul de cărbune și alte bunuri rusești în blocul comunitar începând cu 10 august. În septembrie, Comisia Europeană a dat reglementări revizuite, spunând că furnizarea de servicii - cum ar fi transportul maritim, finanțarea și asigurarea - necesare pentru transferul cărbunelui și a altor produse în afara UE ar trebui să fie permisă pentru a combate insecuritatea energetică și alimentară la nivel mondial. Trebuie subliniat și că Rusia este printre primii trei exportatori de cărbune din lume, deși industria reprezintă doar o parte mică din economia acestei țări.
"Destinațiile de transport al cărbunelui s-au schimbat de la începutul anului, Turcia fiind una dintre cheile succesului Rusiei, în timp ce China a contribuit și ea", a declarat analistul Viktor Katona. Vânzările au scăzut atunci când restricțiile UE au fost în vigoare în septembrie, a adăugat el.
Războiul din Ucraina a dus la o reorientare pe piața energiei
Utilizarea cărbunelui a crescut la nivel mondial de la începutul războiului din Ucraina, și asta deoarece statele din întreaga lume sunt în căutarea unor alternative mai ieftine la prețurile volatile ale gazelor naturale.
"Este posibil ca clarificarea sancțiunilor UE asupra cărbunelui să fi ușurat îngrijorările operatorilor cu privire la posibilitatea de a transporta cărbune rusesc", a declarat Filipe Gouveia, analist la organizația internațională de transport maritim BIMCO. "Cu toate acestea, credem că o creștere a cererii de pe piețele sensibile la costuri este mai probabil să fie cauza acestei creșteri."