Grevă fără precedent în industria auto din SUA. Angajaţii General Motors, Ford şi Stellantis au oprit fabricarea vehiculelor şi cer salarii mai mari
Aproximativ 13.000 de angajaţi din industria auto a Statelor Unite au oprit vineri fabricarea vehiculelor şi au intrat în grevă, după ce liderii de sindicat nu au reuşit să ajungă la un acord cu producătorii auto în privinţa salarizării, transmite Reuters şi AP, citate de Agerpres.
De Redactia Observator la 15.09.2023, 10:25Membrii United Auto Workers (UAW), cel mai mare sindicat din industria auto americană, au început pichetarea fabricii General Motors (GM) din Wentzville, Missouri, a uzinei Ford din Wayne, Michigan, lângă Detroit, şi a unităţii Stellantis Jeep din Toledo, Ohio. Cele trei sunt esenţiale pentru producţia unora din cele mai profitabile vehicule fabricate de cei trei producători auto în celebrul "Detroit Three".
Grevă declanşată simultan pentru prima dată în 88 de ani
Este pentru prima dată în istoria de 88 de ani a sindicatului când a fost declanşată simultan greva la cei trei mari producători auto, în condiţiile în care contractele pe patru ani cu firmele expirau joi la miezul nopţii.
Greva vine într-un moment în care companiile auto se confruntă cu o tranziţie istorică de la producerea maşinilor cu motoare cu combustie internă la fabricarea vehiculelor electrice. "Muncitorii din întreaga lume sunt cu ochii pe noi", a afirmat Liz Shuler, preşedintele AFL-CIO, o federaţie de 60 de sindicate, cu 12,5 milioane de membri.
Mişcarea de protest nu seamănă cu cele din trecut, întrucât sindicatul a decis să fie declanşată greva la toţi cei trei mari producători auto. Dar până acum nu toţi cei 146.000 de membri sunt de acord cu greva anunţată de noul preşedinte UAW, Shawn Fain.
Sindicatul cere creşteri salariale de 36% în următorii patru ani
În timp ce sindicatul cere creşteri salariale de 36% în următorii patru ani, managementul GM şi Ford a oferit 20% şi Stellantis - 17,5%.
Directorul general al Ford, Jim Farley, susţine că solicitările sindicatului de majorare a salariilor, de reducere a săptămânii de lucru şi de adăugare de noi beneficii la pensie ar putea falimenta compania.
"Vreţi ca noi să alegem falimentul în loc de sprijinirea angajaţilor noştri?", a declarat Farley, într-un interviu acordat CNBC, referindu-se la propunerile UAW. El a explicat că în prezent nu au loc discuţii, iar producătorul auto nu a primit o contraofertă. "Nu se întâmplă nimic", susţine şeful Ford.