Antena LIVE

Curs valutar

Noua frontieră în aviație. Airbus şi Boeing se pregătesc să înlocuiască aluminiul din fuselajul avioanelor comerciale cu termoplasticul

Giganţii aerospaţiali Airbus şi Boeing se pregătesc pentru o creştere semnificativă a ritmului de producţie a următoarei generaţii de avioane de linie, vizând un nivel de aproximativ 100 de aeronave pe lună fiecare, în timp ce explorează utilizarea materialelor plastice mai uşoare şi a asamblării robotizate, au declarat surse din industrie pentru Reuters.

 

De la 25.03.2025, 09:36
WhatsApp
Noua frontieră în aviație. Airbus şi Boeing se pregătesc să înlocuiască aluminiul din fuselajul avioanelor comerciale cu termoplasticul Shutterstock

Deşi lansarea oficială a unor noi modele care să înlocuiască seriile deja consacrate Boeing 737 şi Airbus A320 este încă la ani distanţă, ambele companii au transmis, la un târg tehnologic dedicat materialelor compozite desfăşurat recent la Paris, că fac progrese în cercetarea materialelor din care ar putea fi construite viitoarele aeronave – şi, implicit, cum pot fi fabricate mai rapid.

”Scopul este să recomandăm cea mai bună cale de tranziţie... către următorul program de avion,” a declarat Randy Wilkerson, reprezentant Boeing în cadrul proiectului NASA HiCAM, axat pe producţia de mare capacitate.

Actualele modele sunt construite în principal din aluminiu, pe baza unor metode rafinate de-a lungul deceniilor. Însă materialele compozite, deja utilizate pe scară largă la avioane mari precum Boeing 787 sau Airbus A350, sunt acum luate în calcul pentru avioanele de linie mai mici, datorită greutăţii reduse şi a avantajelor aerodinamice. Totuşi, aceste materiale necesită în prezent un proces de fabricaţie lent şi costisitor, implicând cuptoare speciale presurizate (autoclave).

Pentru a răspunde cererii crescânde, Airbus şi Boeing analizează soluţii de producţie mai rapide, inclusiv materiale plastice avansate, precum termoplasticele. Studiile în desfăşurare presupun producerea a 80 de avioane pe lună pentru fiecare companie – de peste două ori mai mult decât produce Boeing în prezent şi peste ţinta actuală a Airbus, de 75 de unităţi. Totuşi, potrivit surselor Reuters, ambii producători urmăresc chiar un ritm de 100 de avioane pe lună – echivalentul unui avion de aproximativ 200 de locuri construit la fiecare câteva ore.

Termoplasticele, noua frontieră în aviaţie

Este o provocare majoră pentru o industrie care foloseşte materiale compozite încă din anii '70, dar niciodată la asemenea scară. Dacă până acum structurile aeronavelor mari, precum cele ale modelului 787, au fost realizate din compozite termorigide (termoset), care necesită procesare lentă în autoclave, noile abordări vizează materiale precum termoplasticele, care pot fi încălzite şi remodelate rapid. ”Poţi să-l topeşti şi să-i dai orice formă doreşti,” a explicat Lukas Raps, de la Centrul Aerospaţial German (DLR).

Aceste materiale pot fi sudate prin metode avansate, precum ultrasunete, în loc să fie prinse cu nituri sau şuruburi de titan, ceea ce reduce greutatea şi costurile de fabricaţie. În plus, necesitatea utilizării autoclavelor scade considerabil, economisind timp şi energie. ”Nu există nicio îndoială că termoplasticele oferă oportunităţi pe care nu le avem cu materialele termoset,” a declarat York Roth, cercetător principal la Airbus Germania.

Chiar dacă sudura în locul fixării mecanice poate ridica probleme de certificare, este probabil ca viitoarele modele de avioane să combine mai multe tehnologii şi abordări.

Deşi industria aerospaţială reprezintă doar o mică parte din piaţa globală a materialelor compozite, are un impact semnificativ asupra inovaţiei şi cercetării. Oficialii au subliniat că nu există încă un plan concret de lansare a unui nou model de avion, în contextul sensibil al investiţiilor şi al problemelor recente din lanţurile de aprovizionare, în special la Boeing. ”Acest demonstrator nu a fost niciodată destinat zborului, ci a fost creat pentru a maximiza învăţarea,” a explicat Roth în cadrul conferinţei.

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

airbus boeing aluminiu avion
Întrebarea zilei
Credeţi că vor mai fi eliminate vizele pentru România în mandatul lui Trump?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Localitatea de lângă București în care oamenii se mută pe capete. Arată ca...
Fanatik.ro
Publicat 09.03.2025
Iluzie optică virală | Doar un geniu poate găsi polițistul ascuns în această...
Gandul
Publicat 09.03.2025
Justin Trudeau, în lacrimi după o discuție aprinsă și plină de injurii cu Trump
Adevărul
Publicat 08.03.2025
Jurații Chefi la cuțite vorbesc cu emoție despre sărbătoritele zilei de 8...
A1
Publicat 07.03.2025
Horoscopul zilei de 10 martie 2025. Taurii lasă trecutul în spate. Află ce se...
CaTine
Publicat 09.03.2025
BREAKING NEWS / A murit celebrul astrolog Minerva! Gabriela Dima s-a stins din...
spynews.ro
Publicat 07.03.2025
Accident teribil în Germania: jucătorului român i-a fost amputat piciorul »...
GSP
Publicat 06.03.2025
Care sunt cele cinci țări din lume care nu pot fi cucerite? Geografia se află...
Click.ro
Publicat 08.03.2025
Cel mai bogat oraș din lume. Aici locuiesc 350.000 de milionari și 60 de miliardari
Useit
Publicat 08.03.2025
Concertele și spectacolele lunii martie! Ce mari artiști putem vedea
Money.ro
Publicat 06.03.2025
„Sute de ucraineni morți” și un avantaj clar pentru armata rusă, după ce...
libertatea.ro
Publicat 09.03.2025
Fanii Selenei Gomez au constatat că vocea ei a devenit mai monotonă și lipsită...
ZU
Publicat 09.03.2025
Mini tarte cu pastă de ciuperci și șuncă. Un aperitiv savuros
Hello taste
Publicat 08.03.2025
Supă cremă de morcovi și cartof dulce. Delicioasă și ușor de digerat
Deparinti
Publicat 09.03.2025
Hande Erçel a îmbrăcat o ținută demnă de podium. Vedeta s-a aflat printre...
Happy
Publicat 07.03.2025
Ramona Bădescu a vorbit despre planurile de nuntă! „Am pus totul la cale!”
BZI
Publicat 07.03.2025
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Cât de eficiente sunt cremele cu colagen. Ce spune medicul dermatolog despre...
Medicool
Publicat 09.03.2025