Reguli noi pentru „cel mai bun film” la Oscar. Actori principali de culoare sau LGBTQ, una dintre cerințe
Academia Americană de Film a creat vâlvă în mediul online după ce a anunțat noi reguli și standarde pe care filmele trebuie să le respecte pentru a putea fi luate în considerare să concureze la premiul Oscar pentru „cel mai bun film”
De Cornel Preda la 09.09.2020, 16:29- Noile standarde vor intra în vigoare abia la cea de-a 96-a ediţie a premiilor Oscar, în anul 2024
- Celelalte categorii de la premiile Oscar nu sunt vizate de aceleaşi standarde
Un comitet special de experți a conceput noi standarde care vizează atât reprezentarea pe ecran, cât și din spatele camerelor de filmat, în cadrul unei inițiative demarate pentru a stimula diversitatea.
Astfel, pentru a fi eligibil la categoria „cel mai bun film”, orice lungmetraj trebuie să îndeplinească cel puţin două standarde din patru categorii: Reprezentare pe ecran, teme şi naraţiuni; Conducere creativă şi echipa de proiect; Oportunităţi şi acces la industrie şi Dezvoltarea publicului, se arată într-un comunicat al Academiei.
În cadrul fiecărei categorii există o varietate de criterii, ce vizează includerea persoanelor din grupuri slab reprezentate, precum femei, persoane de culoare, persoane din comunitatea LGBTQ+ şi persoane cu handicap fizic sau cognitiv.
Celelalte categorii de la premiile Oscar nu sunt vizate de aceleaşi standarde, însă concurenţii la categoria „cel mai bun film” ajung de obicei să fie nominalizaţi şi la alte categorii dedicate lungmetrajelor.
Până în prezent, un film care dorea să se califice la categoria „cel mai bun film” trebuia să aibă peste 40 de minute şi să respecte anumite aspecte tehnice legate de modul, locul şi momentul în care producţia în cauză era difuzată într-un cinematograf public.
În baza noilor reguli, filme cu distribuţii alcătuite majoritar din bărbaţi caucazieni, precum „1917” şi „The Irishman”, ar fi putut întâmpina mari dificultăţi în a mai fi premiate.
Când intră în vigoare noile reguli de la premiile Oscar
Noile standarde vor intra în vigoare abia la cea de-a 96-a ediţie a premiilor Oscar, în anul 2024, făcând parte din inițiativa „Academy Aperture 2025”.
Însă, într-o perioadă de tensiuni rasiale atât la Hollywood, cât şi în cadrul întregii naţiuni americane, AMPAS consideră că noile cerinţe vor furniza un fel de "hartă" care va ajuta industria cinematografică să se asigure că măcar producţiile care vor concura la categoria regină a galelor Oscar - cel mai bun film - vor reflecta diversitatea existentă în rândul spectatorilor şi la nivelul întregii omeniri.
Anunţată în luna iunie, iniţiativa "Academy Aperture 2025" marchează un nou capitol în cadrul eforturilor de creştere a diversităţii demarate de AMPAS, care au început în urma controverselor generate de două ediţii consecutive ale galei Oscar marcate de absenţa actorilor de culoare din categoriile principale de interpretare (#OscarsSoWhite).
Iniţiativa doreşte o mai bună reprezentare a minorităţilor în consiliul director al AMPAS, în rândul membrilor instituţiei şi la locul de muncă, dar şi în filmele nominalizate la Oscar.
În iunie, AMPAS a anunţat că şi-a depăşit acel obiectiv, stabilit la începutul anului 2016, ce viza dublarea numărului de femei şi de persoane din comunităţi etnice şi rasiale slab reprezentate în cadrul structurii sale componente până în anul 2020.
Ce standarde trebuie să respecte noile filme la Oscar
Pentru a 96-a ediție a Premiilor Academiei, din 2024, un film trebuie să îndeplinească două din patru standarde pentru a fi eligibile:
Standardul A - Reprezentare pe ecran, teme şi naraţiuni
Pentru a obține standardul A, un film trebuie să îndeaplinească UNUL din criteriile de mai jos:
A1. Rolul principal sau actori secundari semnificativi
Cel puțin unul dintre actorii principali sau care au un rol secundar semnificativ trebuie să fie dintr-un grup rasial sau etnic slab reprezentat:
- Astiatic
- Hispanic/Latino
- Afro-american
- Indigen / Nativ american / Nativ din Alaska
- Orientul Mijlociu / Africa de Nord
- Hawaii sau alte insule din Pacific
- Alte grupuri etnice slab reprezentate
A2. Distribuția generală a actorilor
Cel puțin 30% dintre toți actorii din roluri secundare sau mici trebuie să fie din cel puțin două dintre următoarele grupuri slab reprezentate:
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
A3. Subiectul principal
Povestea, tema sau narațiunea filmului trebuie să fie axate pe un grup slab reprezentat
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
Standardul B. Conducere creativă şi echipa de proiect
Pentru a obține standardul B, un film trebuie să îndeplinească unul din criteriile de mai jos:
B1. Conducere creativă și șefi de departamente
Cel puțin două dintre pozițiile de conducere creativă și șefi de departamente - Director de casting, Compozitor, Designer costume, Regizor, Editor, Hairstylist, Makeup Artist, Producător, Artă cinematografică, Decorațiuni, Sunet, Scenarist, Supervizor VFX - trebuie să fie din unul din grupurile slab reprezentate:
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
Cel puțin una dintre aceste funcții trebuie să aparțină unui grup etnic sau rasial slab reprezentat:
- Astiatic
- Hispanic/Latino
- Afro-american
- Indigen / Nativ american / Nativ din Alaska
- Orientul Mijlociu / Africa de Nord
- Hawaii sau alte insule din Pacific
- Alte grupuri etnice slab reprezentate
B2. Alte roluri-cheie
Cel puțin șase persoane din echipele tehnice (excluzând Asistenții de producție) sunt din grupurile etnice sau rasiale slab reprezentate.
B3. Echipa întreagă
Cel puțin 30% din echipa de producție a filmului face parte din grupurile slab reprezentate:
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
Standardul C: Oportunităţi şi acces la industrie
Pentru a obține standardul C, un film trebuie să îndeplinească ambele criterii de mai jos:
C1. Programe de internship și ucenicie plătite
Compania de distribuție sau care finanțează filmul a plătit interni care sunt din grupurile slab reprezentate:
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
Studiourile și distribuitorii mari de pe piață sunt obligați să aibă programe de ucenicie plătite în majoritatea departamentelor.
Studiourile mici și distribuitorii independenți trebuie să aibă minim doi ucenici din grupurile de mai sus (unul cel puțin din grupurile etnice) într-unul dintre departamentele de dezvoltare, producție, post-producție, muzică, VFX, achiziții, distribuție, marketing sau publciitate.
C2. Oportunități de training și dezvoltare (pentru echipă)
Companiile producătoare trebuie să ofere oportunități de training pentru oamenii din categoriile slab reprezentate:
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul
Standardul D: Dezvoltarea publicului
Pentru a obține standardul D, filmul trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
D1. Reprezentare în marketing, publicitate și distribuție
Compania sau studioul au mai multe persoane în conducerea echipelor de marketing, publicitate și/sau distribuție din grupurile etnice sau rasiale slab reprezentate
- Femei
- Grupuri etnice sau rasiale
- Astiatic
- Hispanic/Latino
- Afro-american
- Indigen / Nativ american / Nativ din Alaska
- Orientul Mijlociu / Africa de Nord
- Hawaii sau alte insule din Pacific
- Alte grupuri etnice slab reprezentate
- LGBTQ+
- Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice sau care au probleme cu auzul