Campania electorală începe pe 4 aprilie. În ce condiţii se vor putea promova candidaţii pe TikTok şi Facebook
Guvernul a stabilit azi data alegerilor prezidenţiale. Vom vota în primul tur pe 4 mai, iar finala pentru Cotroceni va fi pe 18 mai. În acelaşi timp, Statul vine cu reguli mult mai dure pentru campania electorală. Marile reţele de socializare ar putea fi amendate cu până la 5% din cifra de afaceri dacă nu vor elimina conţinutul care manipulează şi dezinformează alegătorii.
De Marius Gîrlaşiu la 16.01.2025, 14:03Premierul Marcel Ciolacu a anunţat în această dimineaţă la începutul şedinţei de Guvern că marile reţele sociale riscă amenzi de multe miliarde de euro în cazul în care vor favoriza anumiţi candidaţi la alegerile prezidenţiale din luna mai. De altfel, ordonanţa de urgenţă adoptată azi de Guvern prevedere reguli clar.
Responsabilităţile BEC şi AEP
Birou Electoral Central ar urma să analizeze şi să soluţioneze toate plângerile în legătură cu mesajele electorale postate de partide sau de diverşi candidaţi independenţi în timpul campaniei, iar decizii vor fi trimise mai departe către AEP. Ulterior, AEP ar trebui să trimită aceste decizii către marile reţele sociale care potrivit OUG vor avea doar 5 ore la dispoziţie pentru a elimina conţinutul ilegal, conţinutul şi mesajele care ar încălca noile reguli introduse. În caz contrar, dacă reţelele sociale nu se vor conforma atunci riscă amenzi între 1% şi 5% din cifra de afaceri, ceea ce aşa cum spune Marcel Ciolacu, în cazul unor mari giganţi precum TikTok, ar însemna amenzi de miliarde de euro.
Ce nu le este permis candidaţilor în campania electorală pe reţelele sociale
Altfel, OUG introdusă astăzi de Guvern vine cu reguli mult mai strice pentru partidele politice şi pentru candidaţii independenţi la alegerile prezindenţiale, de pildă în timpul campaniei electorale, indiferent de mediul de comunicare pe care îl folosesc candidaţii aceştia ar trebui să menţioneze în primul rând pentru fiecare mesaj electoral faptul că este vorba despre promovare electorală, despre publicitate politică, în acelaşi timp ar trebui să precizeze clar în toate aceste mesaje de promovare cine este cel care a plătit acest mesaj, numele şi identitatea clară a sponsorului, indiferent că vorbim despre o persoană fizică sau despre o persoană juridică în acest caz.
Ar trebui să precizeze candidaţii independenţi şi dacă au folosit anumite tehnici pentru a viza un anumit public ţintă la care să ajungă aceste mesaje. Însă cea mai controversată regulă este aceea care prevede această amendă într 1% şi 5% pentru marile reţele sociale. Am putea asista de pildă în campania electorală la situaţii în care statul român să amendeze reţeaua X, deţinută de Elon Musk, sau Meta, compania controlată de Mark Zuckerberg, care gestionează aplicaţii precum Facebook sau Instagram şi de asemenea ar putea amenda statul român compania chineza ByteDance, care deţine aplicaţia TikTok.
Altfel, astăzi Guvernul a adoptat şi hotărârea de Guvern care stabileşte noul calendar electoral aşa cum ştim cu toţii, vom avea primul tur al alegerilor prezidenţiale pe 4 mai, turul 2 pe 18 mai, ceea ce înseamnă că campania electorală va începe pe 4 aprilie şi va acoperi toată perioada sărbătorilor pascale.