Unul dintre cele mai performante avioane NATO a ajuns la Bucureşti! Trei români lucrează la bordul aeronavei
Unul dintre cele 16 avioane AWACS E-3A ale flotei NATO a aterizat, luni, la Baza 90 Transport Aerian din Otopeni, în contextul organizării la Bucureşti a unui eveniment de prezentare a importanţei misiunilor NATO Airborne Early Warning & Control Force - NAEW&C, în cadrul măsurilor de întărire a posturii defensive a Alianţei.
De Redactia Observator la 15.05.2017, 18:49Unul dintre cele 16 avioane AWACS E-3A ale flotei NATO a aterizat, luni, la Baza 90 Transport Aerian din Otopeni, în contextul organizării la Bucureşti a unui eveniment de prezentare a importanţei misiunilor NATO Airborne Early Warning & Control Force - NAEW&C, în cadrul măsurilor de întărire a posturii defensive a Alianţei.
Aeronava - din cadrul Forţei Aeropurtate a NATO de Avertizare Timpurie şi Control (NATO Airborne Early Warning & Control Force - NAEW&C) cu baza permanentă la Geilenkirchen, Germania - a fost întâmpinată de o delegaţie condusă de comandorul Bazei Aeriene 90, general de flotilă aeriană Viorel Pană, precum şi de reprezentanţi ai unor structuri de comandă NATO - general de brigadă Kevin A. Huyck şi general-maior Dawn M. Dunlop.
Generalul de brigadă Kevin A. Huyck a vorbit despre întărirea flancului de est prin operaţiuni ce folosesc avioane de acest tip. 'AWACS a jucat un rol important în operaţiunile din Libia şi Afganistan şi a furnizat suport aerian pentru summit-urile NATO şi alte evenimente internaţionale', a declarat Kevin A. Huyck.
La bordul avionului AWACS E-3A, care a aterizat în România, sunt şi trei români, care lucrează pentru o perioadă de patru ani în colaborare cu personal din alte ţări NATO.
'Este foarte important pentru noi, ca şi români, să avem personal la bordul AWACS-ului. (...) Avem oameni din 15 ţări, Statele Unite, Germania, Franţa, Italia, din majoritatea ţărilor NATO. Totul începe cu 'mission planning-ul', la care fiecare ştie ce are de făcut, se coordonează foarte bine misiunea, stabilim de la început contacte între noi, cum trebuie să efectuăm misiunea şi totul este foarte bine. (...) Pentru noi este o experienţă foarte mare mai ales atunci când o să ne întoarcem să o dăm mai departe celor care sunt aici', a spus căpitan Mihai Iordache, 'fighter allocator' la bordul avionului.
Un alt român de la bordul aeronavei a vorbit despre rolul acestui tip de avion în misiunile NATO.
'Suntem cumva interfaţa în tot lanţul de comandă în cadrul unei operaţiuni, fie că e de nivel tactic sau operativ. Noi acţionăm numai la nivel tactic şi transformăm cumva ordinele în realităţi tactice prin acţiunile aeronavelor care, sub îndrumarea noastră, duc acţiuni fie de suport, ceea ce înseamnă sprijin aerian apropiat, misiuni de realimentare în zbor, dirijarea la interceptare. Putem ţine legătura cu centre de comandă de pe suprafaţa pământului, de pe suprafaţa apei, nave, aeronave din aer, alte centre de comandă în aer', a spus locotenentul Cătălin Ciubotaru.
Evenimentul a avut loc în contextul în care Forţele Aeriene Române organizează la Bucureşti, în perioada 15 - 18 mai, conferinţa de planificare trimestrială a NAEW&C Force.
Bucureştiul a fost ales să găzduiască această conferinţă pentru a creşte nivelul de cooperare dintre NATO şi centrele regionale de comandă, cu această ocazie urmând să fie efectuată şi o vizită la Centrul de Operaţii Aeriene din România.