Cum l-a ajutat Tiktok pe Călin Georgescu să câştige primul tur: "Spune numai platitudini şi lozinci, nu are nicio soluţie"
Călin Georgescu este un personaj controversat, cu o victorie surprinzătoare. Un candidat la prezidenţiale invizibil pentru mulţi dintre votanţi, chiar şi pentru unii analişti însă, extrem de prezent pe reţelele sociale. De acolo ar fi reuşit să strângă cele peste două milioane de voturi, de la români. Dragoş Stanca, expert digital-media, şi Valentin Naumescu, profesor de relații internaționale la Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai Cluj, explică rezultatul votului de duminică.
De Redactia Observator la 25.11.2024, 14:38Rezultatul alegerilor a arătat puterea TikTok sau faptul că există o majoritate tacită de care nu ştiam?
Dragoş Stanca, expert digital-media: Am prevăzut că domnul Georgescu va lua peste 10%, deşi nu se vedea niciunde în sondaje, dar asta trebuie să ne spună cei din zona de research. Dar peste 20% este un scor la care nu ne aşteptam nici din spaţiul social media, aşa cum nici în precedenta campanie electorală, AUR nu a fost văzut ca intrând în Parlament. Sunt mai multe explicaţii. În primul rând vorbim despre un efect cumulat al unor elemente, frustrarea reală şi faptul că sunt oameni care chiar cred în mesjele domnului Georgescu, faptul că dânsul este un produs ideal pentru social media, iarăşi e un element important. Social Media nu este o platformă desemnată din start pentru informare, este o platformă gândită pentru a maximiza vânzările în e-commerce. Algoritmul tratează orice mesaj ca pe "un pantof pe care trebuie să-l vândă cuiva". din punct de vedere mecanic, nu există o diferenţă între o ideologie şi un telefon. Prin urmare, oamenii au fost expuşi bine făcut pe social media, care are alură de preşedinte, are un discurs inspiraţional, el a vândut şi un vis utopic. Noi analizăm în orb nişte lucruri pentru că datele reale vizavi de dacă au existat sau nu ingerinţe străine sau alţi actori, dacă a fost vorba doar de o viralizare asistată de algoritmi, aceste răspunsuri le au doar platformele big tech. E o problemă etică majoră şi vedem rezultatele.
Este numai Tiktok-ul responsabil sau există un procent de oameni care aşteptau un astfel de candidat?
Valentin Naumescu, profesor de relații internaționale la Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai: Nu poate fi identificată o singură cauză pentru rezultatul de ieri. A fost un concurs de împrejurări şi sunt factori tehnologici, dar şi sociali care ţin de existenţa reală a unei frustrări, a unei cantităţi de mesaj negativ, protestatar, care trebuia exprimată, iar această facţiune din societate căuta un exponent, un reprezentant radical care să dea glas acestor nemulţumiri. În fine există şi motive politice care ţin de neinspirata colaborare dusă până în pragul campaniei electorale, între PSD şi PNL, de o campanie slabă făcută de candidaţii celor două partide. Toţi aceşti factori - tehnologici, sociali, politici - au dus la această uriaşă surpriză.
- Pustiu la sediul de campanie al lui Călin Georgescu în ziua victoriei din primul tur. Reacţia echipei de 10 oameni
- Ce rol are Preşedintele României. Care sunt atribuţiile şi limitările funcţiei pentru şeful statului
- "PSD a căzut în groapa pe care a săpat-o altora". Care este de fapt marea surpriză a alegerilor. Analiză...
- Rezultate parţiale alegeri prezidenţiale. Elena Lasconi măreşte diferenţa faţă de Marcel Ciolacu, care a...
Cât de puternică este această reţea? Niciun sondaj de opinie nu a anticipat acest rezultat.
Valentin Naumescu: Exista de multă vreme o categorie în societate care nu erau captaţi de mijloacele de informare clasice, nu prezentau interes pentru programele partidelor politice, rămâneau întotdeauna în afara acestui proces demografic. Apariţia TikTok a lărgit spectrul de audienţă şi a dus în câmpul politic subiecţi care poate nu au mai votat niciodată, care nu au mai fost interesaţi de politica partidelor tradiţionale şi care au găsit o speranţă iluzorie că acest candidat, care vorbeşte în termeni foarte radicali.
Dacă facem o analiză de discurs vedem că spune numai platitudini. Sunt numai lozinci şi sloganuri care nu reprezintă nicio soluţie economică, dar se folosesc numai cuvinte mari: "bogaţii sărăciţi", "săracul popor", "Dumnezeu". Astea nu sunt lucruri cu care să poţi asigura direcţia de dezvoltare economică a unei ţări, să relaţionezi cu UE şi NATO. A servit nişte formule simpliste, nesupuse dezbaterii. Acest candidat nu s-a prezentat la dezbateri cu alţi contracandidaţi. A preferat aceste mijloace de comunicare unilaterale. A folosit, mai degrabă, bugetul pentru reţelele sociale unde nu era supus controverselor, nimeni nu îi punea întrebări.
Dragoş Stanca, expert digital-media: Avem deja dovezi clare că, din nefericire, relaţia platformelor big tech cu autorităţile nu este cea mai animată doar de bună intenţie. Avem platforma No Fake a Ministerului Digitalizării care s-a dovedit că nu funcţionează în relaţia cu Meta. Ne putem aştepta ca şi relaţia cu TikTok să nu fie neapărat cea mai bună. Aici trebuie să răspundă serviciile de informaţii care e relaţia reală cu publisherul acestei platfome, care nu provine dintr-o ţară democratică şi să vedem dovezile clare cine, care, cum şi dacă a plătit pentru acest candidat, dacă platforma a încurajat sau nu mesajele. Este un efect cumulat. Există şi această problemă, posibilă, există şi o frustrare reală. Mai există câteva aspecte. Domnu Simion şi-a ponderat discursul în campanie, prin urmare, această greşeală de aliniere la "sistem", aşa cum se spune, a fost exploatată de candidat. La fel, doamna Şoşoacă a fost eliminată. Toţi aceşti fani ai doamnei Şoşoacă s-au orientat către un alt candidat. Tiktok are 7,5 milioane de utilizatori în România, 6,3 au drept de vot şi atenţie, 90% dintre utilizatorii Tiktok sunt pasivi, nu comentează, nu dau share, doar asistă. Prin urmare este foarte uşor cu o bază redusă de fani să obţii o acoperire masivă. E o "ciorbă" acolo foarte gustată de algoritmi. Algoritmii nu gustă discursurile moderate sau dezbaterile constructive. Ei vor spectaculozitate pentru că nu sunt gândiţi pentru informaţii şi informare.
Cum e văzut, din plan internaţional, rezultatul turului 1 al alegerilor prezidenţiale?
Valentin Naumescu: Nu trebuie să rămânem cu impresia ceea ce s-a întâmplat ieri este unic în România. Există de câţiva ani pe scena democraţiilor occidentale o glisare a votului spre o dreaptă naţionalistă, suveranistă, populistă şi oarecum îndreptată împotriva globalizării. Vedem ce s-a întâmplat în SUA, în Olanda, în Austria. Deci există creşteri şi în alte state, motivate de la caz la caz, de chestiuni anti-migraţie, împotriva inflaţiei, a scumpirilor. Şi în România trebuia să ne aşteptăm că vine acest val. Din păcate ne-a lovit oarecum pe nepregătite, aşa cum se întâmplă la noi. Când părea că suntem mai pro-occidentali, iată că a venit acest şoc. Lumea nu a fost foarte atentă la ceea ce se întâmplă pe reţeaua TikTok, acum înţelegem, tardiv, că unele sondaje începuseră să detecteze creşterea lui Călin Georgescu de câteva săptămâni, dar nimeni nu a considerat asta un semnal de alarmă. Pe de altă parte s-a mai întâmplat ceva. Candidatul George Simion era convins că va intra în al doilea tur al alegerilor şi deja îşi ajusta discursul pentru turul al doilea. Atunci s-a gândit că ar fi bine să se prezinte ca un candidat frecventabil, care face parte din procesul politic european, ei exact această acomodare a lui l-a făcut mai puţin frecventabil exact de către alegătorii radicali care aşteptau un exponent extremist, dur, al acestor frustrăti. Atunci au decuplat de la Simion spre Călin Georgescu, care nu avea legături cu sistemul politic, nu face parte dintr-o instituţie europeană, şi venind cu aceste cuvinte mari, ţară, dumnezeu - reţeta legionară din perioada interbelică - a reuşit să capteze atenţia unor oameni mai puţini pregătiţi la astfel de campanii şi cărora li s-a părut că este ceva nou şi că are soluţii pentru ţară. Totul este o iluzie.
Cine este Călin Georgescu
Călin Georgescu este doctor în Pedologie, absolvent al Universității de Științe Agronomice din București şi are studii postuniversitare în securitate națională și geopolitică. În 1991 a devenit consilierul ministrului Mediului de la vremea aceea. Iar mai târziu, a ocupat funcţia de secretar general.
A fost director executiv al Centrului Național pentru Dezvoltare Durabilă și a lucrat 17 ani la ONU în domeniul conservării mediului. A coordonat Strategia Națională de Dezvoltare Durabilă şi pentru scurt timp a lucrat şi la Ministerul Afacerilor Externe.
Pe scena politică a fost propus ca premier mai mulţi ani la rând, dar nu a ocupat niciodată funcţia. A fost sprijinit de partidul AUR în care a şi fost membru o scurtă perioadă de timp, până ce a fost exclus în 2022. Cel mai cunoscut este însă pentru campania electorală pe care şi-a făcut-o pe TikTok unde clipurile sale au devenit virale.
În ceea ce priveşte viaţa personală, este căsătorit cu Cristela Georgescu, pasionată de domeniul dezvoltării personale şi al medicinei holistice, prezentă şi ea, de altfel, pe reţelele de socializare. Ce doi au împreună trei copii.