Marele regret al proprietarilor de maşini electrice: circulă "ecologic" pe distanţe scurte, fără staţii de alimentare suficiente. Soluţia ar putea veni de la primării
Românilor le plac maşinile electrice, dar se gândesc de două ori înainte să le cumpere, din cauza infrastructurii. Sunt zone din ţară fără nicio sursă de alimentare. Aşa se face că mulţi şoferi ajung să regrete că au ales să circule "ecologic". Soluţia ar putea veni de la primării, care au la dispoziţie bani să instaleze peste 2500 de staţii de încărcare.
De Redactia Observator la 20.11.2021, 08:53Mai multă economie şi mai puţină poluare. La asta s-au gândit peste 12.000 de români anul acesta, când şi-au cumpărat o maşină electrică. Infrastructura nu ţine, însă, pasul cu tranziţia către o mobilitate verde. "Dacă vrei să pleci undeva, să traversezi ţara de exemplu, n-ai nicio şansă. Faci două zile pe drum. Eu, mai mult de Braşov, n-am fost nicăieri cu maşina", mărturiseşte un şofer. "Sunt foarte mulţi oameni care se bat pe staţia respectivă, mai ales dacă sunt staţii gratis", spune un altul.
Prea puţine staţii de încărcare pentru maşinile electrice
"Avem un număr mai mare de staţii decât 10% din numărul de maşini înmatriculate în momentul de faţă. Dar trebuie să avem în vedere că majoritatea acestor staţii sunt concentrate în anumite zone de consum. Pe de altă parte, majoritatea acestor staţii sunt staţii de putere relativ mică. Trebuie să asociezi, în general, această încărcare cu o altă activitate care să îţi mănânce câteva zeci de minute bune", explică Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.
"Staţiile de încărcare nu sunt atât de uşor de găsit ca benzinăriile. Cel mai simplu e să le căutăm în aplicaţiile speciale ... Am găsit. Haideţi să testăm, să vedem dacă informaţiile coincid cu realitatea", arată Ioana Matei, reporter Observator. Aplicaţia afişează toate staţiile disponibile, care este cea mai apropiată, preţul pe kilowat/oră, în cazul în care nu este gratuit şi dacă staţia este ocupată sau nu. "Am ajuns. Staţia este liberă, aşa cum ne arăta şi aplicaţia, aşa că putem începe încărcarea în orice moment."
Ministerul Mediului alocă 190.000 de lei pentru fiecare staţie de încărcare
Programul finanţat de Ministerul Mediului prevede 190.000 de lei pentru fiecare staţie de încărcare. Specialiştii spun că banii ajung pentru o staţie cu încărcare rapidă, care umple bateria în aproximativ 45 de minute. "Poate să ajungă în jur de 22-25.000 euro, în timp ce o staţie de putere mai înaltă, cum este cea de 75kw, poate să se apropie şi de 30.000 de euro", spune Alexandru Teodorescu, manager companie staţii încărcare. Cu banii alocaţi, oraşele pot instala câte zece staţii, iar comunele, cinci. "Mai ales cele care sunt în staţiuni turistice vor avea până la trei milioane de lei fonduri alocate. Şi, atunci, pe traseele de circulaţie, vor exista cât mai multe, cam ăsta ar fi obiectivul", a precizat Andrei Antipa, vicepreşedinte AFM.
Multe dintre primării se pregătesc deja să obţină finanţare. Este şi cazul oraşului Rovinari, unde locuitorii au la dispoziţie doar două astfel de staţii. "Ne dorim să mai facem astfel de staţii de încărcare pentru toate parcările din oraşul nostru", a declarat Gabriel Crăc, administrator public Rovinari. "Nu îmi permit să consum 25% pentru a încărca la Târgu Jiu. Este foarte bună ideea", este de părere o femeie. În Bucureşti, ar putea apărea, până la sfârşitul anului viitor, 84 de noi staţii de încărcare. "Cu siguranţă, anul viitor vor fi funcţionale încă 40-50 de staţii de încărcare electrică pe raza sectorului 4. O parte dintre ele sunt gratuite, cea mai mare parte dintre ele sunt cu plată, urmând ca toate, în viitorul apropiat, să devină cu plată", spune Mihai Anghel, director Direcţia Mobilitate Urbană Sector 4.
Valoarea totală a proiectului este de 500 de milioane de lei şi ar trebui să completeze harta staţiilor cu 5260 de puncte noi de încărcare, până la sfârşitul anului viitor.