Permisul Internaţional de Conducere poate fi luat de 25 de ori mai ieftin. Puţini şoferi ştiu de acest beneficiu
O situaţie bizară îi afectează pe şoferii români care conduc în străinătate. Permisul Internaţional de Conducere este emis de două entităţi - una privată şi una de stat. Tarifele sunt de 25 de ori mai mici la instituţia statului. Serviciul este lansat însă de doar două luni şi mulţi şoferi nu ştiu de el, aşa că plătesc în continuare o taxă uriaşă.
De Cristi Popovici la 11.12.2024, 19:33Aşa arată Permisul de Conducere Internaţional, un document de care au nevoie şoferii care vor să circule în ţări îndepărtate de pe mapamond. Până acum două luni, actul era eliberat exclusiv de Automobil Clubul Român la un tarif uriaş - 1.150 de lei.
Permisul internaţional, eliberat şi de DRPCIV
Consiliul Concurenței a primit sesizări multiple despre monopolul pe care îl avea Automobil Clubul Român pentru eliberarea acestui document. Ca soluţie, a recomandat autorităților ca eliberarea permisului de conducere internațional sa se facă şi de DRPCIV. Măsura a devenit valabilă odată cu luna octombrie a acestui an, iar costul documentului este de doar 46 de lei.
Permisul Internaţional emis de stat este valabil 3 ani. Actele se pot depune prin e-mail, iar documentul este trimis prin poştă la adresa beneficiarului. "Acesta reprezintă o traducere a permisului de conducere naţional în 7 limbi şi nu înlocuieşte permisul naţional, ci este un document complementar. Valabilitatea este de 3 ani", a declarat Loredana Pisică, purtător de cuvânt DRPCIV.
Prea puţini şoferi ştiu însă de noua oportunitate, iar cei mai mulţi se îndreaptă tot spre asociaţia care îl eliberează la un preţ de 25 de ori mai mare.
Imagini filmate cu camera ascunsă:
- Angajat ACR: Unde mergeţi, că nu mai am pe stoc... Mai am două permise pentru Japonia. Mergeţi în Japonia cumva?
- Şofer: Nu, în ţări arabe!
- Angajat ACR: În ţările arabe? E perfect.
- Şofer: Şi preţul?
- Angajat ACR: Este 1.150. Doar permisul, cu asistenţă rutieră inclusă.
- Şofer: Şi cât e valabil?
- Angajat ACR: Un an de zile.
"Este bizar că un ONG, cum este Automobil Clubul Român, poate să emită un document oficial. Acest document este şi mult, mult mai scump decât ar trebui să fie, asta pentru că la momentul emiterii, cei care îşi doresc permis internaţional sunt obligaţi să devină membri ai acestei organizaţii. Nu e negociabil, dacă vrei permis trebuie să devii şi membru", a declarat Norris Măgeanu, preşedinte FRAS.
Reprezentanţii Automobil Clubul Român au refuzat să comenteze situaţia. Şoferii care fac transport internaţional spun că acest document le poate fi cerut la vamă, în funcţie de ţara în care călătoresc şi de dispoziţia poliţiştilor de frontieră.
"Sunt singura firmă din România care merge până în zona liberă Kazahstan-China şi aduc marfă acolo şi duc marfă încolo şi pot să-ţi confirm, sută la sută, că nu cere nimeni nimic în afară de permisul clasic pe care îl avem", spune Matei Ilie, transportator internaţional. Singurul avantaj al documentului emis de asociaţie este că poate fi scos pe loc, pe când actul de la Direcţia de Permise se eliberează în 30 de zile.