Video Primul lucru pe care trebuie să îl verificăm când luăm anvelope second hand
Căutăm chilipiruri, dar ne punem viaţa în pericol. Este avertismentul specialiştilor, care ne sfătuiesc să cumpărăm cauciucuri noi, mai ales când vorbim de cele de iarnă. Deşi economisim bani cu anvelope la mana a doua, acestea pot cauza accidente grave.
La o vulcanizare din București ajung zilnic aproximativ 100 de mașini. Unii șoferi cumpără cauciucuri la mâna a doua, iar angajații le verifică înainte de montare. Primul lucru pe care îl au în vedere este dată de fabricație, care este inscripționată pe anvelopă.
"Primele două cifre indică săptămâna și ultimele două cifre anul de fabricație și la uzură anvelopei. Cam cinci ani este durata anvelopei, conform producătorului, sau 50.000 de km", a declarat Constantin Mitrenca, reprezentant vulcanizare.
Anvelopele care au depăşit acest termen nu mai au aceeaşi aderenţă
Anvelopele care au depăşit acest termen nu mai au aceeaşi aderenţă, avertizează specialiștii. "Materialul din care sunt fabricate schimbă proprietățile. Se pot întări, se pot fisură, se pot crăpa. Și atunci spațiul de frânare poate fi mult mai mare faţă de anvelopele noi pe care le-am cumpărat, le-am montat și știu că mă pot baza pe ele", explică Sorin Bădică, specialist conducere defensivă.
Atunci când cumpărăm cauciucuri second hand trebuie să verificăm cu atenţie profilul. "Se poate măsura uzura ei cu un fel de şubler și aceasta are 6 milimetri. E cam la limită, deci mai merge un sezon", spune Constantin Mitrenca, reprezentant vulcanizare.
Cum verificăm uzura anvelopelor acasă
Putem verifica uzura anvelopelor și acasă, cu ajutorul unei monede de 5 bani. Tot ce trebuie să facem este să introducem moneda într-unul din şanturile anvelopei iar dacă linia de sub inscripția bani se vede, atunci anvelopa este uzată și nu este recomandat să o mai utilizăm.
Cei mai mulţi şoferi preferă să plătească mai mult pentru anvelope noi, în schimbul siguranţei. "Nu am încredere în ele, sunt folosite. Noi sau deloc. Nu poți să frânezi cum trebuie", spune un şofer. "Uzate și nu știi cum se prezintă, multe sunt crăpate", declară altul.
Zilele trecute, comisarii ANPC au amendat 273 de comercianţi de pneuri uzate și au oprit de la comercializare peste 20.000 de anvelope, după ce au descoperit nereguli care ar fi putut pune viață șoferilor în pericol.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰