Rabla 2025. Producătorii auto cer tichete de 8.500 de euro pentru electrice. Banii pentru diesel, eliminaţi
Mai mulţi bani pentru maşinile electrice. E noutatea cu care vine în acest an programul rabla, după ce vânzările de vehicule electrice s-au prăbuşit. Producătorii şi-ar dori ca statul să dea măcar 8.500 de euro, pentru a-i impulsiona pe români să aleagă maşinile verzi. O altă schimbare importantă este că nu vor mai intra în programul rabla autoturismele diesel.
De Mădălina Chiţac la 29.01.2025, 19:44Cine vrea să-şi cumpere o maşină electrică va primi în acest an mai mulţi bani din partea statului, în programul rabla. De la 5 mii de euro, cât este în prezent, subvenţia din partea statului ar putea să crească şi să fie de 6 sau 7 mii de euro. Producătorii de automobile îşi doresc însă o sumă şi mai mare, de 8.500 de euro, pentru a impulsiona vânzarea de maşini electrice.
"În bugetul actual prognozat pentru acest an, cu suma de 8.500 la maşinile electrice şi prorata la celelalte tipuri de propulsii, vorbim uşor de 19-20 de mii de maşini electrice. De 15-20 de mii de hibride şi de câteva mii din celelalte forme de propulsie. Sunt bani destui", spune Dan Varde, preşedinte APIA.
"Îmi doresc foarte mult să identificăm resurse bugetare pentru a putea mări valoarea ecotichetului", spune Mircea Fechet, ministrul Mediului.
După înjumătăţirea ecotichetului de la 10 mii la 5 mii de euro, vânzările s-au prăbuşit.
"Toate mărcile, împreună, puţin peste 10 mii de maşini electrice. Asta înseamnă mai puţin cu 42% faţă de anul trecut", spune Mihai Bordeanu, director Dacia România.
"Am văzut fluctuaţii de cumpărare după cum existau fonduri în programul remat. Şi am văzut renunţări în cazul în care cineva nu a prins fonduri. Deci clar este un imbold", spune Cristian Preoteasa, expert auto.
Nu se vor mai da bani pentru achiziţia de maşini diesel
"Eliminarea finanţării dieselului este o consecinţă firească, România fiind ultima ţară din UE care mai făcea aşa ceva. Asta nu înseamnă că oamenii nu-şi pot cumpăra maşini diesel. Doar că statul alege să nu mai finanţeze propulsia diesel", spune Dan Vardie, Preşedinte APIA.
Asociaţia Constructorilor de Automobile din România propune taxarea suplimentară a şoferilor cu maşini vechi.
"Un nou sistem care penalizează achiziţia şi deţinerea de maşini vechi poluante. 270-280 de mii de maşini vechi intră în România, importate. Dacă permitem intrarea în ţară a unui număr foarte mare de maşini vechi, înseamnă că nu rezolvăm mai nimic", spune Mihai Bordeanu, director Dacia România.
"Nu am avut nicio discuţie legată de taxe. E o discuţie pe care trebuie să o aveţi cu ministrul Finanţelor Publice", spune Mircea Fechet, ministrul Mediului.
Potrivit datelor oficiale, avem în circulație 4 milioane de autovehicule mai vechi de 20 de ani.