Bani europeni pentru modernizarea Portului Constanța și construirea unui pod peste Prut la Ungheni
Uniunea Europeană a decis să sprijine cu 616 milioane de euro un număr total de 35 de proiecte care vor permite investiţii în infrastructuri cheie care pot fi utilizate atât în scop civil cât şi militar, un lucru important având în vedere agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar. Printre proiectele selectate se numără și două din România: modernizarea Portului Constanța și construirea unui pod peste Prut la Ungheni, notează Agerpres.
De Redactia Observator la 21.12.2022, 14:37"Rezultatele celei de-a doua runde de cereri de propuneri reflectă nevoia ca statele membre să îmbunătăţească utilizarea în scop dual a sistemului de transport. A fost o rundă extrem de competitivă cu proiecte câştigătoare din 17 ţări. Sunt încântată că unele proiecte din Germania, România şi Polonia rezolvă în mod direct îmbunătăţirea infrastructurii de-a lungul liniilor de solidaritate", a declarat comisarul european pentru Transport, Adina-Ioana Vălean.
Printre cele 35 de proiecte selectate se numără şi modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa, etapa 1 Valu lui Traian, care va beneficia de o finanţare de la UE în valoare de 43,515 milioane de euro precum şi designul şi construirea podului peste Prut de la Ungheni, care va beneficia de o finanţare de 16,486 milioane de euro.
Contribuţia financiară de la UE va lua forma unor granturi directe care vor co-finanţa costurile totale ale proiectelor. După aprobarea de către statele membre a listei proiectelor selectate, la data de 20 decembrie, Comisia Europeană va adopta în scurt timp deciziile de finanţare.
Cum evoluează lucrările de modernizare din Portul Constanța?
- Lucrările la un proiect "faraonic" din România ar putea începe în 2024. "Aduce beneficii ţării într-o manieră...
- Portul Constanța: Lucrările de reabilitare la 19 linii de cale ferată au fost finalizate, alte 16 vor fi gata luna...
- Ciucă: 4 milioane de tone de cereale ucrainene au tranzitat porturile româneşti. Războiul hibrid al Rusiei nu se...
Odată cu începutul invaziei rusești și nevoia de a identifica noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina, exporturile dirijate pri Portul Constanţa au crescut. Din această cauză, autoritățile au dispus investiții în acest obiectiv. CFR transmitea la începutul lunii decembrie că 35 de linii şi 75 de aparate de cale noi au fost redeschise circulaţiei.
Obiectivul acestora îl reprezintă repararea a 99 de linii, respectiv 43,193 km, 7 treceri la nivel şi 126 aparate de cale cu scopul de a eficientiza transportul de mărfuri în Port. Valoare totală a lucrărilor este de 268,05 milioane lei, finanţarea fiind de la Fondul de Rezervă al Guvernului şi Bugetul de Stat.
În ceea ce priveşte Prioritatea 2 (3 loturi - 29,795 km), aceasta însumează 64 de linii CF noi, 126 aparate de cale noi şi 7 treceri la nivel - reparate, iar termenul de finalizare este aprilie 2023 (loturile 2 şi 3) şi iunie 2023 (lot 1).