De ce evită românii vehiculele electrice noi. Creştere alarmantă a vânzărilor de maşini SH: "2025 va fi un an crucial"
Piața auto din România se îndreaptă într-o direcție îngrijorătoare: românii cumpără tot mai multe mașini second-hand și evită vehiculele electrice noi, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
De Redactia Observator la 28.11.2024, 13:11În perioada ianuarie-octombrie 2024 a fost marcată de o creștere alarmantă a înmatriculărilor de autoturisme rulate (+10,73%), care au ajuns la 282.352 de unități, reprezentând 69% din totalul pieței auto din România.
Mai îngrijorător, 65% dintre acestea sunt vehicule mai vechi de 10 ani, cu un impact semnificativ asupra calității aerului și a siguranței rutiere, informează APIA.
În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu doar +3,6% (125.400 de unități), iar segmentul vehiculelor electrice noi a înregistrat un declin sever, de -33,6%, contrastând cu o scădere mai moderată la nivel european de doar -4,9%.
„Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi și declinul vânzărilor de mașini electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Scăderea dramatică de -33,6% din sectorul BEV este o consecință directă a reducerii bruște a valorii subvențiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA. 2025 va fi un an crucial, iar noii decidenți politici trebuie să vină cu măsuri rapide și eficiente pentru a susține tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA.
Propunerile transmise de APIA
APIA propune viitorilor reprezentanți ai autorităților o serie de măsuri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației prezentate prin restabilirea atractivității vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă, dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înființarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului, politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori și campanii de informare și educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor ”verzi” de transport și a noilor tehnologii asupra sănătății și siguranței în trafic.