Exporturile record de gaz natural lichefiat ale Rusiei arată cât de greu renunţă lumea la energia rusească. Cine sunt cei mai mari cumpărători
Livrările de gaze naturale lichefiate din Rusia au crescut în octombrie până la aproape un record, ilustrând modul în care statele se chinuie să-și reducă dependența de principalul furnizor, înainte de venirea iernii, relatează Bloomberg. Franța, China și Japonia au fost cumpărători de top din Rusia în luna octombrie.
De Redactia Observator la 02.11.2022, 15:57Exporturile Rusiei de gaz natural lichefiat au crescut în octombrie cu 1,1% faţă de anul trecut şi au ajuns la cel mai înalt nivel din luna martie încoace, conform datelor de urmărire a navelor, analizate de Bloomberg încă din 2016.
Acest lucru este în contrast puternic cu scăderea vertiginoasă a fluxurilor de conducte către Europa, ca urmare a deteriorării relațiilor dintre Occident şi Kremlin, din cauza invaziei trupelor ruse în Ucraina.
Lumea nu poate renunța la gazele ruseşti
În timp ce aproape jumătate din gazul transportat pe nave este încă în tranzit, primele țări importatoare au fost Franța, China și Japonia, arată datele analizate. În prezent, nu există sancțiuni directe asupra comercializării gazului natural lichefiat rusesc, dar creșterea exporturilor arată că există încă o cerere puternică pentru combustibil în aşteptarea iernii, când vremea rece va crește consumul și va înăspri oferta globală.
- Câte nave pline de gaz lichefiat aşteaptă în largul coastelor europene. Cererea de instalaţii care să...
- Romgaz şi SOCAR, din Azerbaidjan, vor construi un terminal de lichefiere a gazelor naturale şi de regazificare la...
- Nouă problemă pentru Europa: zeci de nave cu gaz natural lichefiat stau blocate pe mare. De ce nu pot descărca
Unele guverne fac mişcări pentru a opri achizițiile suplimentare sau pentru a opri livrările din Rusia. Regatul Unit nu a importat combustibil din Rusia de la începutul războiului și îl va interzice oficial din ianuarie.
Între timp, cumpărătorii din China au crescut achizițiile de GNL rusesc pentru a profita de o reducere la piața la vedere, potrivit comercianților.
Cum a ajuns UE acum să aibă prea multe gaze
Pe măsură ce GNL continuă să fie adus la ţărm, cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de instalaţii în Europa, în parte pentru că continentul s-a bazat mult timp pe gazul livrat prin conducte din Rusia.
Acesta este unul dintre motivele pentru care navele de GNL aşteaptă - unele stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazificare. Între timp, Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii de regazificare. Unele, construite rapid cu ajutorul unor nave de GNL transformate şi fixate pe docuri, ar trebui să devină operaţionale în câteva luni.
Pe lângă acest blocaj, în Europa se consumă mai puţin gaz decât s-ar putea consuma în prezent, deoarece vremea a fost foarte blândă până în octombrie.
Blocajele, agravate de scăderea cererii industriale, de vremea mai caldă şi de preţuri
Blocajele sunt agravate şi de alţi factori: cererea industrială mai scăzută, din cauză că economia Europei încetinește, consumul intern sub aşteptări din Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde. O altă cauză, potrivit analistului Alex Froley, o reprezintă prețurile.
Unele nave vor să-și vândă încărcăturile de GNL la un preț mai mare, faţă de cel actual, pe măsură ce Europa intră în iarnă şi scad temperaturile, prin urmare cresc preţurile. Vor să compenseze astfel costurile suplimentare cauzate de şederea în larg.
Dacă blocajul nu se va încheia în curând, navele vor căuta alte porturi în afara Europei pentru a-și descărca GNL.