Noi amenzi pentru transportatori, de la 1 ianuarie 2025. Ce este RO e-Transport şi cum trebuie folosită aplicaţia
În curând, transportatorii vor avea de plătit noi amenzi, dacă nu vor respecta regulamentul impus pentru folosirea sistemului RO e-Transport, prin care sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
De Claudiu Loghin la 03.09.2024, 09:44- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
Aceste schimbări vor intra în vigoare de la 1 ianuarie. Anunţul a fost făcut de ANAF.
Amenzi de până la 20.000 de euro pentru netransmiterea coordonatelor GPS şi nedeclararea în RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal ridicat
Trebuie spus că actul legislativ în baza căruia vor fi instituite aceste amenzi este OUG din 2022, iar aplicaţia este RO e-Transport. Trebuie declarate datele de poziţionare globală pentru transporturile internaţionale, dar şi cele naţionale dacă mărfurile sunt cu risc fiscal ridicat. Dacă vorbim despre mărfuri cu valoare totală de peste 10.000 de euro sau cu greutate de peste 500 de kilograme.
Foarte important de precizat este faptul că amenzile pot ajunge până la 20.000 de euro şi confiscarea acestor mărfuri, dacă nu sunt transmise datele GPS în această aplicaţie.
- Valea Oltului se închide fix în sezonul vacanţelor. Autorităţile oferă rute alternative care vor întinde la...
- Un inspector antifraudă şi 21 de poliţişti de la Vama Nădlac, trimişi în judecată. Ar fi primit până la...
- Devin funcţionale benzile pentru TIR-uri şi camioane din UE. Ciolacu: Transportatorii noştri vor avea prioritate...
Ghidul e-Transport. Ce trebuie să știe transportatorii
În vederea informării tuturor contribuabililor ce realizează transporturi naționale cu risc fiscal ridicat și transporturi internaționale, Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală au elaborat Ghidul privind Sistemul national e-Transport, o componentă importantă în digitalizarea ANAF, prin care se urmărește creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale.
Prin raportarea în sistemul e-Transport, operatorii de transport sunt obligați să transfere, pe toată durata traseului, datele curente de poziționare ale vehiculului în Sistemul RO e-Transport.
"Este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă și evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, pentru cei care aleg să efectueze livrări sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat și la distorsiuni în concurența corectă între companii. Prin intermediul RO e-Transport, autoritățile pot monitoriza în timp real mișcările de mărfuri pe drumurile naționale, identificând și investigând potențialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală. În final, sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă vitală din ecosistemul de modernizare și eficientizare a administrației fiscale pe care îl implementăm anul acesta", a explicat ministrul Marcel Boloș.
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport va prelua date din sistemele proprii de poziționare în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme sau de la dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care va fi instalat software-ul pus la dispoziție, în mod gratuit, de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor.
Ce transporturi sunt monitorizate
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Cine trebuie să utilizeze sistemul e-Transport
La nivel național, obligațiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin:
- furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- operatorului economic care transportă, încarcă și descarcă pe teritoriul României bunuri cu risc fiscal ridicat.
Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul internațional al bunurilor revin:
- destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
- beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Obligațiile transportatorului rutier:
- să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport
- să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit
- să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT3 primit, care este generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri.