Rabla Clasic și Rabla Plus încep pe data de 13 mai. Care este noutatea din acest an
O nouă sesiune a programelor "Rabla" şi "Rabla Plus" va debuta săptămâna viitoare, pe data de 13 mai. Pe lângă persoanele fizice, programele vor viza, în premieră, şi instituţiile publice şi unităţile administrativ - teritoriale.
De Cristina Dimulescu la 05.05.2022, 17:57Anunţul a fost făcut joi de preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Laurenţiu-Adrian Neculaescu. Acesta a spus că a făcut o reaşezare a bugetelor ţinând cont de cererea şi nevoia pieţei pentru un număr cât mai mare de autovehicule electrice.
Astfel, în ceea ce priveşte Programul "Rabla", pentru persoanele fizice a fost alocată suma de 335 de milioane de lei, iar pentru persoane juridice suma de 123 de milioane de lei.
Premieră: Rabla şi pentru instituţiile publice
Pentru prima dată, instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale vor avea o axă de finanţare doar a lor, a cărei alocare va fi de 50 de milioane de lei.
De asemenea, Programul "Rabla Plus" alocă pentru persoanele fizice suma de 262 de milioane de lei, pentru persoanele juridice 190 de milioane de lei, iar instituţiile publice vor avea, de asemenea, 100 de milioane de lei alocate numai în această sesiune.
"Gândirea noastră este ca, pe viitor, să avem două sesiuni pe an - una în prima parte a anului, iar cea de-a doua în ultima parte a anului", a menţionat preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Laurenţiu-Adrian Neculaescu.
O altă sesiune a programului "Rabla" va fi organizată în luna septembrie.
Creştere-record a numărului de maşini electrice înmatriculate în România
Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, a punctat că România a înregistrat cea mai mare creştere procentuală din Uniunea Europeană a înmatriculărilor de autovehicule electrice, în primele patru luni ale acestui an.
"Strategia făcută pentru următorii patru ani, adică 2021, 2022, 2023 şi 2024, a dus la o creştere-record a numărului de maşini electrice înmatriculate în România. Suntem primii din Europa la capitolul creştere. Conform ultimelor statistici făcute la nivel european, pe primele patru luni din 2022, România are cea mai are creştere procentuală în ceea ce priveşte numărul de maşini electrice înmatriculate într-o ţară a Uniunii Europene. Avem 408% creştere faţă de 2021, în primele patru luni. Acestea sunt maşini comandate în cursul anului 2021 şi au fost înmatriculate în 2022. Bugetul pe care l-am asigurat pentru "Rabla Plus", anul trecut, a dus la o asemenea performanţă", a spus Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.
Programele "Rabla Clasic" şi "Rabla Plus" din acest an au fost lansate la începutul lunii februarie, cu un buget de 1,2 miliarde lei.
"Rabla Clasic" din 2022 are la bază acordarea unei tichet în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate. Tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.
Ce presupune programul "Rabla Clasic" 2022
Utilizatorul poate beneficia de următoarele eco-bonusuri suplimentare: un eco-bonus de 1.500 lei - pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară; un eco-bonus de 1.500 lei - pentru cumpărarea unei maşini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 119 g CO2/km în regim WLTP; un eco-bonus de 1.500 lei - pentru achiziţia unei maşini noi cu sistem GPL/GNC; un eco-bonus de 3.000 lei - pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).
Ce presupune programul "Rabla Plus" 2022
În cazul programului "Rabla Plus", cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in pot beneficia de următoarele tipuri de vouchere: un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi); un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi); un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi; un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi.
De asemenea, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Conform datelor AFM, în 2021, vechimea parcului auto din România era de 16,8 ani, în timp ce, în 2010, se situa la sub 10 ani.