Soluții pentru a scăpa de creditele bancare
Oare câţi româini nu au credite la bancă? Există aşa ceva? E foarte greu să îţi cumperi o maşină, o casă sau să strângi bani pentru a renova ceva. Cert este că de multe ori, singura soluţie pe care o găsim este să luăm bani din bancă.
De Redactia Observator la 08.11.2019, 16:17Oare câţi româini nu au credite la bancă? Există aşa ceva? E foarte greu să îţi cumperi o maşină, o casă sau să strângi bani pentru a renova ceva. Cert este că de multe ori, singura soluţie pe care o găsim este să luăm bani din bancă.
De aici, pornesc şi alte probleme, în cazul unora dintre creditori. Dobânzi, comisioane de administare, situaţia socială se schimbă şi nu mai putem face faţă. Dar şi pentru aceste probleme să ştiţi că există soluţii!
Mai exact, un centru de soluţionare alternativă a litigiilor cu banca. Concret, o echipă de consilieri care vă pot ajuta într-un mod obiectiv, neutru şi gratuit să găsiţi acea cale de mijloc între ce vreţi dumneavoastră şi ce vrea banca, astfel încât să evitaţi plimbările prin instanţele de judecată.
Vrem sau nu să recunoaştem, în ziua de astăzi fără un credit, de nevoie personale sau ipotecar, nu ne descurcăm. Dar ce ne facem atunci când ne trezim, în timp, că ratele ajung să depăşească posibilitatea financiară? Asta s-a întâmplat în cazul românilor care s-au împrumutat înainte de 2010 şi care, o dată cu explozia cursului valutar, de pildă, nu şi-au mai putut plăti dările.
Asociaţia consumatorilor: Vorbim de cele mai multe ori de sume insemnate de bani - exista comisioane de administrare în contactele de credit incheiatate înainte de 2010 care reprezintă și o patrime din rata lunara. Cu alte cuvinte plătești principal, plătești dobanda, așa cum toată lumea știe, doar ca conceptia azi e „domne, nu exista comisioane". Ei bine, pe vremea aceea existau şi puteau să fie chiar și o patrime din rata lunara, și atunci sunt niște sume insemnate care, mai mult sau mai putin sunt declarate abuzive de catre banca.
Din 2016 însă, o directivă europeană a obligat România să creeze un centru de soluţionări alternative a litigiilor.
Renegocierea contractului este doar una dintre speţele pe care le rezolvă conciliatorii centrului. Paşii sunt simpli: trebuie doar completat un formular online sau trimis un email cu toate documentele pe care le aveţi.
Camelia Popa, conciliator CSALB: Se numeşte un conciliator în mod aleatoriu în acel dosar. Din momentul numirii conciliatorului, noi luăm legătura cu consumatorul, avem datoria să ascultăm problemele şi solicitările pe care le are, ne aplecăm asupra situaţiei sociale şi financiare, luăm în calcul toate aspectele problemei, nu strict contractuale, ca să soluţionăm cât mai bine situaţia. Motivele sunt diverse, de la blocarea de carduri, la reducere de comisioane de administrare, la eliminare de comisionare, reducere de dobândă în cazul în care dobânda e prea mare şi nu se mai poate achita rata, la conversii de credite din monedă străină, CHF în lei.
De la începutul anului, peste 350 de astfel de dosare au fost rezolvate.
Alexandru Păunescu, preşedinte CSALB: Pentru consumator sunt costuri reduse, sunt profesionistii care se ocupa și perioada scurta de timp raportat la ce se întâmpla în instanța. Vorbim de maxim trei luni de zile. Perioada medie de solutionare a unui dosar la csalb e de aproximativ de 50-55 de zile. Dacă ne referim la ce înseamnă în instanța din perspectiva asta, timpul în instanța înseamnă cel puțin un an. Maxim am avut chiar și 7 ani de zile. Solutionarea în instanța pt banci înseamnă costuri - 3.000 - 5000 - 7000 euro. Ori e o chestiune de imagine și încredere, pentru ca orice litigiu câștigat sau pierdut de o banca este, în opinia mea, partial pierdut pentru ca îți pierzi un client și bancile vor sa își pastreze clientii și sa dea un semnal de încredere
Flavia Popa, secretar general al unei bănci: Interesul băncii e să meargă la conciliere şi în aroape 90 la sută dintre cazuri, băncile participă la aceste negocieri tripartite şi da, în contextul în care e o chestiune care ţine de comisioane, de ajustarea unor rate, faţă de solicitare a clientului banca analizează cât ar putea găsi de cuviinţă să ajusteze în continuare ca relaţia contractuală să se menţină, să fie corectă, egală pt ambele părţi. O bancă fără clienţi mulţumiţi nu îşi are rostul.
În 90% din cazurile rezolvate de CSALB anul acesta, ambele părţi, creditorul şi banca, au găsit o soluţie favorabilă.