Cursuri pentru profesori în vederea reducerii abandonului şcolar de către elevii defavorizaţi
Peste 55 de mii de profesori ar fi trebuit să fie învăţaţi în ultimii doi ani cum să ţină ore destinate elevilor defavorizaţi astfel încât să scada rata abandonului şcolar.
De Redactia Observator la 28.01.2019, 11:59Peste 55 de mii de profesori ar fi trebuit să fie învăţaţi în ultimii doi ani cum să ţină ore destinate elevilor defavorizaţi astfel încât să scada rata abandonului şcolar. Ministerul Educaţiei, condus la vremea respectivă de Liviu Pop, a lansat în 2017 un proiect în valoare de 43 de milioane de euro, bani europeni, destinat formării dascălilor, în ideea unei reforme curriculare. Proiectul ar trebui să se încheie în 2021, dar până acum nu a avut loc nici măcar o oră de curs din cele 330 de mii prevăzute.
900 de profesori care să educe alţi 55 de mii de dascăli în cadrul a 330 de mii de ore de curs. Subvenţii de câte 600 de lei pentru fiecare cadru didactic şi mii de elevi defavorizaţi pentru care riscul de a părăsi prematur şcoala să fie redus. Sunt cifrele proiectului CRED al Ministerului Educaţiei, care urmărea reformarea cadrelor didactice din ciclurile primar şi gimnazial.
Fostul Ministru al Educaţiei: CRED este un proiect în care eu cred. Am crezut în 2016 când am scris programul de guvernare că este singurul proiect care poate face relansarea corpului profesoral din sistemul de învăţământ românesc.
Proiectul ce promitea să fie soluţia pentru sistemul de învăţământ românesc a fost lansat în 2017. Fotografii, strângeri de mână şi felicitări reciproce. Doi ani mai târziu, s-au cheltuit bani doar pentru închirieri de sedii şi selecţia unor profesori formatori.
Fostul Ministru al Educaţiei: Am sesizat o întârziere în 2018, de fapt în 2018 trebuia să se ajungă la formare. A fost o chestie legată de angajare, se aştepta o hotărâre de guvern, din câte am înţeles eu, care a întârziat proiectul.
Ileana Rotaru este cadru universitar în Timişoara. A aplicat pentru postul de expert naţional în cadrul acestei iniţiative, însă pe parcurs a aflat că proiectul nu îi putea asigura transportul din Timişoara la Bucureşti. Şi totuşi condiţia principală era ca expertul să se afle două ore pe zi, fizic, atât în sediul Ministerului Educaţiei, cât şi la locul de muncă din localitatea de domiciliu.
Ileana Rotaru, profesor: În momentul de faţă, nu pot să spun decât din perspectiva mea că activitatea pe care ar fi trebuit să o încep în iulie-august 2018, ar fi trebuit să fie finalizată în iunie 2019. Din câte ştiu, nu sunt pregătite toate proiectele de formare.
Managerul proiectului susţine că întârzierea de doi ani este normală.
Merima Carmen Petrovici, manager de proiect CRED: Nu se putea întâmpla situaţia în care azi se semnează proiectul şi mâine începe formarea. Este adevărat că a trebuit să facem faţă unor provocări legate de angajarea resursei umane în proiect. Operatorii economici fac contestaţii, ceea ce duce la întârzieri în semnarea contractelor, în livrarea echipamentelor.
Noul termen de începere a proiectului de educare a profesorilor este aprilie 2019.