Legile Educaţiei: Modificări majore în învăţământul românesc. Ce se întâmplă cu Evaluarea Naţională şi examenul de Bacalaureat
Legile Educaţiei. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a anunţat într-o conferinţă de presă organizată astăzi mult aşteptatul pachet de legi care aduce modificări importante în învăţământul românesc. Astfel, cele mai aşteptate veşti au fost cele privind admiterea la liceu şi desfăşurarea examenului de Bacalaureat. În cazul admiterii la liceu, se va introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor acolo unde există concurență dovedită, dacă liceele doresc să scoate locuri la concurs. Bacalaureatul se va plia pe fiecare profil. Vor exista două probe de competențe lingvistice (limbă străină) pentru a crește potențialul de angajare. Probă complementară pentru competențe de bază, iar notarea se va face pe sistem admis/respins. Proiectul va sta în dezbatere publică 10 zile.
De Redactia Observator la 27.02.2023, 17:27Modificările anunţate de ministrul Educaţiei, Ligia Deca:
În redactarea proiectului de legi, Ligia Deca spune că s-au luat în calcul și deciziile Curții Constituționale și angajamentele României. Dintre cele 422 de măsuri din România Educată, 75% sunt deja implementate sau în curs de implementare sau se creează cadru legislativ prin aceste două legi, a anunţat Deca, transmite Edupedu.ro.
Legea învăţământului preuniversitar
Masterat didactic – va include 80% practică. Pentru a-l face atractiv – bursă lunară egală cu salariul mediu brut, salariul unui debutant, indiferent dacă aceștia au parcurs sau vor parcurge alt masterat
- După luni întregi de amânări, Legile Educaţiei vor fi prezentate astăzi. Ce ar urma să se decidă
- Se schimbă admiterea la liceu pentru absolvenţii clasei a VIII-a. Care sunt modificările şi de când intră în...
- Ligia Deca și-a lăsat un secretar de stat fără atribuții. Florin Lixandru acuză că a fost pedepsit din cauza...
Procesul de licențiere în locul definitivatului
O dată la 5 ani – cadrele didactice vor trebui să obțină 15 credite transferabile
Centrul cu rol de coordonare pentru CCD-uri. Pentru a ajunge la noul parcurs de formare continuă, să avem acest centru național care să aibă expertiza să ajute CCD-urile și școlile
Program național care să abordeze direct problema analfabetismului funcțional
Salarizare progresivă având la bază salariul mediu brut pe economie
Curriculum la decizia elevului – cuvant mai mult de spus privind materiile opționale
Portofoliul educațional – instrument cheie, rol în orientarea pe filieră de liceu și către profesie/învățământ superior
Toate rutele – șanse egale de acces în învățământ superior
Bursele cresc - cele de merit de la 200 de lei la 450 de lei, de performanţă de la 500 de lei la 700 lei de lei până la 1.000 de lei.
Examenul de Evaluare Naţională
Evaluarea Națională – Ligia Deca a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, legile Educaţiei Naţionale.
"Admiterea la liceu. Evaluarea Naţională rămâne în formula de până acum: probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care urmează gimnaziul în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Dacă liceele doresc să scoată aceste locuri în concurs pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs, liceele pot alege două probe evidenţiate pe profil. De exemplu, pentru chimie, biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea pentru profilul respectiv. Pentru 60 la sută din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40 la sută din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40 la sută, prioritate pe 10% din dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie romă. Subiectele sunt standardizate, unice elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial şi, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, adică mai degrabă pentru selecţie decît pentru forma de examen sumativă pe care o are Evaluarea Naţională în acest moment", a afirmat Deca, potrivit news.ro.
Examenul de Bacalaureat
Bacalaureat: Ea s-a referit şi la noutăţile în privinţa examenului de bacalaureat.
"Examenul de bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Deci vom avea bacul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice: Limbă străină 1, Limbă străină 2, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvarea absolvenţilor pentru societatea viitorului. Sigur, cele două probe la nivelul de competenţă diferită în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat în parcursul de liceu sau de gimnaziu. Ce avem în plus faţă de formula de acum este o probă aşa zis complementară de competenţe de bază care pentru profilul uman va fi la matematică sau ştiinţe ale naturii, pentru profilul real o probă la alegere pentru disciplinele socio- umane: istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, fiind vorba de competenţe de bază, nu avansate, se va face pe sistem admis-respins", a explicat Deca.
Ea a menţionat că probele de competenţe lingvistice pot fi date din timpul anului şcolar.
"În sesiunile de vară-toamnă, elevii vor avea mai puţine discipline de examen, pentru că probele de competenţe lingvistice pentru limba 1, limba 2, probele de competenţe digitale şi proba de competenţe complementară se vor putea da încă din timpul anului şcolar, practic degrevând încărcarea candidaţilor în acea perioadă de vară în care se susţine în mod tradiţional examenul de bacalaureat", a mai transmis ministrul Educaţiei.
Sprijin suplimentar pentru copii
17% dintre elevii unei generații au abandonat școala înainte de absolvire. Rată de părăsire timpurie a școlii mai mare decât media UE. Trei din 10 elevi de clasa a 8-a se așteaptă să termine doar studiile gimnaziale. Segregarea afectează mai mult de jumătate dintre elevii de etnie romă
Investiții în cadrele didactice: încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii brute. Prin centrul național pentru educație incluzivă – mai multe resurse (consilieri etc.). Acest centru să coordoneze mult mai bine CJRAE/CMBRAE
Finanțare diferențiată pentru fiecare școală
15% din banii publici să meargă către învățământ. Procentul din PIB viza și fonduri de care statul nu dispune direct
Suplimentăm costul standard per elev cu 25% pentru elevii din consorții școlare/de învățământ dual, costul standard pentru unități din mediile defavorizate, cu 75% pentru preșcolari, cu 100% pentru școala din spital
Plata burselor elevilor se va realiza direct de la bugetul ME. Unde autoritățile publice locale pot suplimenta, să poată face acest lucru
E nevoie de zone în care, din start, să stabilim că e nevoie de regim preferențial de finanțare
Scalăm programul Învățare remedială, implicăm familiile, ONG-urile. Înființăm un program național de susținere a învățării limbii și literaturii române. Program dedicat (refugiați, copii care învață în altă limbă maternă, copii din diaspora)
Reformăm Școala din spital
Extindem programul A doua șansă și pentru nivelul liceal
Pentru elevii cu CES, legea propune o reformă amplă ce urmărește desegregarea. Patru niveluri de sprijin cu servicii adaptate
Abandonul şcolar
Abandonul școlar: Se înființează Programul național integrat pentru combaterea abandonului școlar – e corelat cu extinderea programului Masă sănătoasă; debirocratizarea burselor sociale; 10% din locurile de la liceu dedicate elevilor cu CES și celor de etnie romă
Masă Caldă – 450 de unități beneficiază de el în prezent, dorim să-l extindem pentru cel puțin un milion de copii de anul viitor; asigură o retenție școlară foarte bună; prin extindere, va facilita și programul Școală după școală
Sistemul de transport
Am regândit sistemul de transport așa încât elevii să aibă asigurate sumele necesare; transportul rutier și naval – gratuit; metru și feroviar – alocare de la buget că tre ministerul transporturilor și de acolo la operatori; unde nu avem – versiunea cu sumă forfetară; pentru elevii unde putem asigura curse școlare – din sume defalcate se merge la bugetul local și se asigură transportul. Programe ample de achiziționare a autobuzelor școlare
Lecțiile pe care pandemia sau alte crize recente le-au adus: Nevoile de recuperare, de alfabetizare digitală, prioritizarea siguranței în școli, nevoia de sprijin psihologic inclusiv pentru prevenirea violenței în școli.
Digitalizare: Catalogul electronic și biblioteca virtuală – platforme naționale în cloud; Portofoliul educațional – format digital; din 2027-2028 se va sigura administrarea EN în format digital
Legea învăţământului universitar
Combaterea abandonului universitar devine prioritară, transmite Edupedu.ro.
Se înființează Programul național de reducere a abandonului universitar. Practici de reînmatriculare mai facile. Sprijin în ceea ce privește transportul public
Studenții – reprezentare în toate comisiile consultative
Universitățile vor constitui legal mecanisme de aplicare a Codului studentului
Etică și integritate: Mecanisme clare de verificare a diplomelor. Nu ne mai dorim cazuri în care diplomele nu au trasabilitate. Am clarificat procedurile de alegeri și atribuțiile comisiilor consultative ale ministerului. POliticile de etică – va exista un cod cadru adoptat prin hotărâre de guvern. Vom avea o platformă unică de raportare pentru învățământul superior. Sunt introduse sancțiuni pentru neintroducerea datelor cu caracter public
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca a declarat luni, la prezentarea proiectelor legilor educaţiei naţionale, că s-a ajuns în acest punct mult aşteptat de întreaga comunitate şcolară şi universitară, ea precizând că legile au beneficiat de un amplu proces de consolidare, au sprijinul politic al coaliţiei, transmite news.ro. "Din cele 422 de măsuri, 75% sunt deja implementate, în curs de implementare sau se crează cadrul legislativ prin aceste două legi", a mai spus ministrul. Ea a adăugat printre măsurile incluse ar fi faptul că liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar, iar masteratul didactic va include 80% practică, fiind acordată şi o bursă lunară egală cu salariul unui debudant, indiferent dacă aceştia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor. De asemenea, vai fi înfiinţat Centrul Naţional pentru Formare în Cariera Didactică, iar salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă şi va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime de 15 ani şi acordată o primă în cuantum a două salarii de bază cadrelor didactice la pensionare.
"Am ajuns în acest punct mult aşteptat de către noi cât sunt convinsă de întreaga comunitate şcolară şi universitară, de a prezenta variantele de legi ale educaţiei, legea învăţământului preuniversitar şi legea învăţământului universitar superior, după perioada de consultare publică", a declarat Ligia Deca, luni, într-o conferinţă de presă susţinută la sediul Ministerului Educaţiei.
Ligia Deca a arătat că proiectele au beneficiat de "un amplu proces de consolidare, ca urmare a punctelor de vedere venite din societate, din partea actorilor relevanţi, a instituţiilor şi autorităţilor şi care au şi sprijinul politic al coaliţiei".
Ministrul a arătat că legile s-au bazat pe proiectul România Educată şi pe rapoartele experţilor OECD.
"Am luat în calcul şi schimbările la legislaţia conexă", a mai spus ea, precizând că este vorba de Codul Administrativ, legile justiţiei, precum şi deciziile CCR, precum şi angajamentele României.
"Din cele 422 de măsuri, 75% sunt în curs de implementare, 21% sunt măsuri care ţin de legislaţia secundată sau au fost implementate parţial în cele două acte normative, 4% din măsuri nu au mai fost considerate oportune sau necesare ca urmare a schimbărilor legislative survenite de pandemia COVID-19", a mai spus ministrul.
5 din 10 elevi până în vârstă de 15 ani au competenţe matematice sub nivelul minim de performanţă
"Primul pilon este creşterea calităţii în educaţie şi reducerea analfabetismului funcţionat. 5 din 10 elevi până în vârstă de 15 ani au competenţe matematice sub nivelul minim de performanţă. 4 elevi din 10 tot de 15 ani citesc un text şi nu pot formula uşor concluziile. 2 din 10 elevi nu au promovat examenul de Bacalaureat, iar 6 din 10 nu au participat la niciun curs de predare a ştiinţelor cu metode moderne în ultimii 2 ani. Dorim să existe profiluri foarte clare de formare din care să decurgă standardele de formare. Vom creşte calitatea formării iniţiale corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Liceele pedagocice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar. Ceea ce formam doar la nivel de învăţământ mediu acum vom forma la nivelul învăţământului superior", a mai anunţat ministrul Deca.
Ea a adăugat că "vom generaliza masteratul didactic care include 80% practică".
"Vom acorda o bursă lunară egală cu salariul unui debudant, indiferent dacă aceştia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor. Pentru şcolile mici, mai ales cele din mediul rural, vom promova o licenţă didactică cu dublă specializare pentru a adresa nevoia de profesori de calitate peste tot în ţară", a completat Deca.
Ştire în curs de actualizare.