DOCUMENT. Noile materii moderne pe care le cer elevii. Cum ar putea arăta programa şcolară în viitor
Consiliul Național al Elevilor a transmis o propunere de introducere a unor noi materii esențiale pentru viață, cum ar fi educația sexuală, educația pentru sănătate, gândirea critică, educația media, educația pentru sustenabilitate și educația civică. Elevii consideră că aceste materii ar trebui să devină obligatorii, iar abordările educaționale să se concentreze pe dezvoltarea competențelor practice și a gândirii critice, în locul memorării mecanice. Propunerea vine în urma anunțului ministrului Educației, Daniel David, despre reforma în învăţământ.
De Redactia Observator la 28.01.2025, 09:54- Un cuplu, printre cei trei suspecţi arestaţi în legătură cu furtul tezaurului dacic: "Păreau oameni normali". DETALII la Observator 19:00
- Bugetul pe 2025: ministerele care primesc bani în plus şi cele de la care se taie. Analiştii spun că ţinta de deficit nu va fi respectată
Ministrul Educației, Daniel David, propune o reformă care va permite elevilor să aibă mai multă libertate în alegerea materiilor, inspirându-se din modele internaționale. Printre noutăți se numără introducerea unor cursuri opționale care vor aborda teme esențiale pentru viața modernă, cum ar fi un stil de viață sănătos. Aceste cursuri vor viza prevenirea consumului de droguri, alcool și tutun, subliniind importanța educației pentru sănătate.
Potrivit unui raport al Consiliului Național al Elevilor, 87,6% dintre elevii respondenți consideră că ar trebui să aibă mai multă libertate în alegerea disciplinelor de studiu. De asemenea, 64,9% dintre aceștia sunt de părere că opiniile lor nu sunt suficiente luate în considerare de autorități. Elevii propun ca noile planuri-cadru să includă materii precum educația sexuală, educația pentru sănătate, gândirea critică, educația media, educația pentru sustenabilitate și educația civică, potrivit unui comunicat transmis marţi. Acestea ar trebui să devină obligatorii, înlocuind abordările tradiționale bazate pe memorare cu dezvoltarea competențelor practice.
În plus, Consiliul Național al Elevilor propune un sistem flexibil care să includă un procent mai mare de materii opționale, astfel încât elevii să poată alege cursuri care răspund intereselor lor specifice. Printre sugestiile acestora se numără implementarea unui sistem de „săptămână pară/impară”, care ar permite un echilibru între materiile de profil și cele care oferă competențe esențiale pentru viață.
Pe lângă schimbările în structură, elevii și reprezentanții lor susțin necesitatea unei revizuiri a manualelor școlare, care să fie actualizate și să reflecte o viziune corectă și obiectivă asupra realității. "Manualele școlare sunt depășite, parțial sau total incorecte, unele fiind chiar biased, reflectând o viziune îngustă și neactualizată asupra realității. Implementarea unui proces transparent de actualizare și revizuire a manualelor, implicând experți din diverse domenii și având la bază standarde de calitate educațională ar asigura un proces de învățare obiectiv și holistic.
Încurajarea educației media și a utilizării resurselor educaționale alternative, care sunt mai adaptabile și mai atractive pentru elevi, precum și colaborarea cu organizații internaționale pentru a asigura accesul la materiale educaționale moderne și corecte din punct de vedere științific pot ușura și eficientiza procesul de predare-învățare", transmite Consiliul Elevilor. De asemenea, există o cerință clară privind formarea continuă a cadrelor didactice, pentru a le permite să predea noile competențe cerute de un curriculum modernizat.
Noi materii pentru elevii de liceu
Noile planuri cadru pentru liceu intră în dezbatere pe 31 ianuarie. În premieră, Daniel David vrea să le dea posibilitatea elevilor să aleagă ce materii îşi doresc să studieze la şcoală. După modele internaţionale. "În planurile cadru, în oferta şcolii, de unde trebuie să aleagă elevul, va apărea o temă importantă legată de stilul de viaţă sanatos. Este un antidot şi la consumul de droguri, tutun, alcool, comportamentul sexual cu probleme. Elevul va putea alege sau nu", mai spune Daniel David, ministrul Educaţiei.
Iar cursurile nu vor fi predate de profesorii de la clasă. "Nu trebuie să fie cineva angajat în şcoală, poate să fie invitat pentru a avea câteva module pe acea temă, nu vreau ca profesorii, pe diriginte să îl transform într-un om-orchestră, şi psihlog, şi medic, şi jurist, şi finanţist, nu se poate aşa ceva. Va trebui să deschidem şcoala pentru specialiştii din toate aceste domenii sau pe aceste teme de educaţie juridică, financiară, pentru sănătate", a precizat Daniel David, ministrul Educaţiei.